Deprecated: تابع wc_get_log_file_path از نگارش 8.6.0 که جایگزینی برای آن در دسترس نیست منسوخ شده است. in /home/faracal1/domains/iranprodoc.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031
چگونه برای پایان نامه یا رساله و مقاله چکیده بنویسیم؟ - ایران پروداک | ایران پروداک
سایت در حال بارگذاری است ...
09158238830 iranprodoc@gmail.com تایم کاری : شنبه تا پنجشنبه تهران ، میدان هروی

چگونه برای پایان نامه یا رساله و مقاله چکیده بنویسیم؟

چکیده چیست؟

چکیده بخش اساسی پایان نامه است که خلاصه ای کوتاه از کل مقاله شامل ایده ها و نکات اصلی مورد بحث، اهداف تحقیق، روش شناسی و طراحی، یافته های اصلی و نتیجه گیری همانطور که در پایان نامه مورد بحث قرار گرفته است را ارائه می دهد. همچنین استنباط ها یا کاربردهای تحقیق مورد بحث در مقاله را پیشنهاد می کند.

چکیده جزء مهمی از پایان نامه است که اولین توصیف بنیادی خود را ارائه می دهد که به چشم خواننده می آید. این بخش باید مانند یک نمای کلی از پایان نامه باشد و نه پیشنهادی از آنچه که فرد قصد انجام آن را دارد.

در بیشتر موارد، چکیده ها همراه با کلیدواژه هایشان در فهرست های علمی نمایه می شوند، که باعث می شود کار فرد به راحتی قابل بازیابی باشد.

چکیده باید مطالب پایان نامه را با وضوح و دقت خلاصه کند زیرا اولین چیزی است که خواننده می بیند و اولین برداشت مهم است.

 

عناصر اساسی یک پایان نامه / چکیده پایان نامه

اجزای مختلفی وجود دارند که یک چکیده را تشکیل می دهند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • هدف پایان نامه. فرد باید هدف یا اهداف اصلی تحقیق خود را به وضوح بیان کند. بدون ارائه جزئیات زیاد، پیشینه موضوع را به اختصار توضیح دهید .مسئله مورد بررسی، سؤال(های) تحقیق یا فرضیه ها نیز باید در چکیده ذکر شوند .

    روش های مورد استفاده در تحقیق. مهم است که به صراحت رویکردهایی را که در مطالعه آنها استفاده می شود بیان کنیم. به عنوان مثال، طراحی، تکنیک نمونه‌گیری و حجم نمونه، ابزار جمع‌آوری داده‌ها، و روش‌های جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و غیره.

    نتایج مطالعه . در این قسمت باید خلاصه و واضحی از یافته ها ارائه شود. اگر پایان نامه حاوی نتایج متعددی باشد، لازم نیست همه آنها در بخش چکیده گنجانده شود، باید مهم ترین یافته ها را انتخاب کرد و در چکیده برجسته کرد.

    نتیجه گیری و توصیه ها . این آخرین بخش از یک چکیده است. بنابراین، باید نتیجه گیری و توصیه های آنها را به صورت خلاصه نوشت. همچنین باید محدودیت های تحقیق را بیان کرد.

هدف از یک چکیده

چکیده به عنوان خلاصه ای مختصر از یک متن دانشگاهی، اهداف زیر را در پایان نامه انجام می دهد:

  • از طریق یک چکیده نوشته شده مناسب، خوانندگان بالقوه می توانند اهمیت پایان نامه خود را برای تحقیق خود تعریف کنند.
  • یافته های کلیدی تحقیق را به خوانندگانی که برای خواندن کل پایان نامه وقت کافی ندارند، اطلاع می دهد.
  • توصیف دقیقی از مقاله می دهد.
  • به خواننده اطلاع می دهد که از خواندن کل پایان نامه چه انتظاری دارد.
  • تمام اجزای اصلی پایان نامه را با وضوح و اختصار ارائه می کند.
  • چکیده نه تنها پایان نامه را به خواننده معرفی می کند، بلکه باید بتواند در صورت محدودیت زمانی و مکانی، کل متن را جایگزین کند.

انواع چکیده پایان نامه

انواع مختلفی از چکیده ها وجود دارد که باید با آنها آشنا شد تا تصمیم بگیرید کدام نوع برای پایان نامه مناسب است. این موارد شامل موارد زیر است:

. چکیده انتقادی

این نوع چکیده در مورد روایی، پایایی و کامل بودن تحقیق قضاوت و نظر می دهد. علاوه بر شرح یافته های اصلی. پایان نامه را در مقایسه با بررسی ادبیات موضوعی مشابه ارزیابی می کند. چکیده های انتقادی به دلیل اطلاعات اضافی که ارائه می دهند معمولا طولانی تر هستند.

. چکیده توصیفی

یک چکیده توصیفی یک طرح کلی از پایان نامه ارائه می دهد و نوع اطلاعات مورد استفاده در مقاله را نشان می دهد. هیچ نتیجه ای در رابطه با تحقیق یا نتایج آن ارائه نمی کند

. به طور کلی، این نوع چکیده فقط تحقیق انجام شده را توصیف می کند و معمولاً بسیار کوتاه است، حدود 100 کلمه یا کمتر.

. چکیده های آموزنده

یک چکیده آموزنده به عنوان جایگزینی برای کل پایان نامه عمل می کند. این استدلال ها، نتایج و شواهد اصلی به دست آمده در مقاله تحقیق را توضیح می دهد. این شامل هدف، دامنه و روش شناسی و همچنین نتایج، نتیجه گیری و توصیه های تحقیق است. طول یک چکیده آموزنده بسته به رشته و موضوع متفاوت است.

. چکیده ها را برجسته کنید

این نوع چکیده با هدف خاصی برای جلب توجه خواننده به تحقیق نوشته می شود. چکیده های برجسته ناقص در نظر گرفته می شوند و به این دلیل که نمی توانند مستقل از مقالات یا پایان نامه های مرتبط با خود بایستند و بنابراین به ندرت در نوشته های دانشگاهی استفاده می شوند.

سبک نگارش و قالب بندی برای یک چکیده

هنگام نوشتن چکیده برای پایان نامه، باید تلاش کرد تا در صورت لزوم از صدای فعال استفاده شود، حتی اگر چکیده ممکن است نیاز به ساخت جملات در صدای غیرفعال داشته باشد

. با این وجود، باید اطمینان حاصل کرد که چکیده در جملات مختصر و کامل نوشته شده است. استفاده از زمان گذشته باید مورد تاکید قرار گیرد زیرا چکیده گزارشی از تحقیقاتی است که قبلاً انجام شده است.

برای نوشتن چکیده پایان نامه باید از قالب بلوکی بدون تورفتگی پاراگراف استفاده شود. باید به صورت یک پاراگراف بدون شماره صفحه، درست بعد از صفحه عنوان قالب بندی شود. به طور کلی، کلمه “Abstract” باید در مرکز بالای صفحه با فاصله دو برابر بین عنوان و چکیده قرار گیرد.

جملات پایانی چکیده باید خلاصه‌ای از یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌های تحقیق، استنباط‌ها یا کاربرد در موقعیت‌های واقعی را ارائه دهد و در صورت امکان، توصیه‌هایی برای تحقیقات بیشتر استنتاج شده از یافته‌ها ارائه دهد. قبل از ارسال مقاله نهایی، محقق باید بررسی کند که اطلاعات موجود در چکیده با محتوای پایان نامه مطابقت کامل دارد.

 

بخش های اصلی یک چکیده

چکیده ای با کیفیت خوب، چکیده ای است که بتواند از حداقل کلمات ممکن برای آگاهی دادن به خواننده در مورد موضوع تحقیق، شکاف دانش در آن موضوع، اهداف و اهداف پایان نامه در پرداختن به آن شکاف ها، روش شناسی، نتایج و … استفاده کند. یافته ها، و همچنین پیامدهای این یافته ها

. در زیر شرح مختصری از عناصر یک چکیده موثر برای پایان نامه آورده شده است.

. اهداف و مقاصد

چکیده باید با تشریح واضح مشکلات عملی یا نظری که هدف تحقیق پاسخ به آنها است و سؤالات تحقیقی که باید پاسخ داده شود، شروع شود. در بخش اهداف، می توان ارتباط مختصری با موضوع آنها در دانشگاهی یا اجتماعی، بدون ارائه اطلاعات پیشینه دقیق ارائه کرد.

پس از شناسایی مسئله تحقیق، باید اهداف تحقیق را با استفاده از افعالی بیان کرد که دقیقاً آنچه را که قرار بود انجام شود توصیف می کند. این قسمت از چکیده باید به زمان حال یا گذشته ساده نوشته شود زیرا تحقیق قبلاً تکمیل شده است.

. روش ها

در بخش روش ها، محقق روش های تحقیقی را که در پاسخ به سؤالات تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می کند. معمولاً در زمان گذشته ساده نوشته می شود زیرا اقداماتی را توصیف می کند که قبلاً انجام شده اند

. هنگام نوشتن این قسمت باید مختصر و صریح باشد. هدف اصلی از نگارش این بخش، شناخت سریع خواننده از رویکرد کلی و تکنیک های مورد استفاده در انجام تحقیق است.

. نتایج و یافته ها

بخش نتایج و یافته های یک چکیده خلاصه ای از نتایج اصلی تحقیق را ارائه می دهد. می توان آن را در زمان حال یا گذشته ساده نوشت. پیچیدگی تحقیق تعیین می کند که آیا همه یافته ها در این بخش گنجانده شوند یا خیر.

با این وجود، همیشه باید تلاش کرد تا تنها مهم ترین یافته هایی را برجسته کرد که به خواننده کمک می کند تا درک بهتری از نتایج تحقیق به دست آورد.

. نتیجه گیری و پیشنهادات

جملات پایانی انتزاعی باید بیانی از نتیجه گیری و استنتاج اصلی استنباط شده  تحلیل آماری از تحقیق باشد. پاسخ سوال تحقیق باید در این قسمت داده شود و خواننده بتواند به روشنی نکته اصلی را که تحقیق ثابت کرده است درک کند. قسمت نتیجه گیری در زمان حال ساده نوشته شده است

. در چکیده، ذکر هر گونه محدودیت مهمی که در طول تحقیق با آن مواجه می‌شود نیز مهم است تا خواننده بتواند اعتبار و تعمیم‌پذیری تحقیق را به کل جامعه مورد مطالعه ارزیابی کند

. اگر هدف تحقیق حل یک موقعیت واقعی بود، توصیه هایی برای اجرا ممکن است در نتیجه گیری گنجانده شود.

نکاتی برای نوشتن چکیده

مهارت‌های تحلیلی و نوشتاری عالی، اطلاعات پیش‌زمینه مرتبط، و دانش مناسب از تجزیه و تحلیل موضوع، الزامات اساسی در نوشتن یک چکیده برجسته است. چکیده کامل پایان نامه شامل عناصری مانند اطلاعات پیشینه کلی، سؤالات و فرضیه های تحقیق، روش شناسی، نتایج و نتیجه گیری است.

چکیده توجه خواننده را به کل پایان نامه جلب می کند و به آنها اجازه می دهد تا اهداف و نتایج اساسی تحقیق انجام شده را کشف کنند.

توصیه می شود چکیده را به عنوان آخرین قسمت پایان نامه بنویسید تا مطمئن شوید که چه چیزی در آن گنجانده شود. در زیر نکاتی برای استفاده در نوشتن چکیده وجود دارد که افراد را وادار به خواندن کل پایان نامه می کند

مسئله تحقیق را بیان کنید

برای اینکه خوانندگان به تحقیق یا راه حل اهمیت دهند، ابتدا باید بتوانند مسئله یا سؤالی را که تحقیق به آن پرداخته است، درک کند. بنابراین، چکیده باید با یک بیان مسئله واضح با اطلاعات زمینه کافی شروع شود تا به خواننده بفهماند چرا مسئله تحقیق باید برای او اهمیت داشته باشد. پاسخ به سوال تحقیق یا راه حل مسئله تحقیق باید از یافته ها قابل استنباط باشد.

ارائه پس زمینه

جملات مقدمه باید به خواننده اطلاع دهد که چرا تحقیق انجام شده است.

سایر چکیده های مرتبط را بخوانید

خواندن چکیده‌های دیگران، یا از پایگاه‌های اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله ها، در مورد موضوعات مرتبط، بینش‌هایی را در مورد بهترین رویکرد در درک قراردادهای انتزاعی، ساختار و سبک ارائه می‌دهد.

به شیوه ای واضح و مختصر بنویسید

یک چکیده موثر باید کوتاه و تاثیرگذار باشد. هر جمله باید یک ایده اصلی را منتقل کند و هر کلمه مهم است. برای قابل فهم شدن چکیده برای خوانندگان عادی، باید از کلمات مبهم و پرکننده غیرضروری اجتناب شود.

تمرکز بر گزارش کار تحقیقاتی خود داشته باشید

هنگام نوشتن چکیده، باید از بحث در مورد آثار دیگران خودداری کرد، زیرا هدف از چکیده گزارش سهم اصلی پایان نامه به حوزه دانش در مورد موضوع تحقیق است.

مطابقت با الزامات قالب بندی  عمل کنید

هنگام نوشتن چکیده پایان نامه، دستورالعمل های خاص برای قالب بندی و تعداد کلمات باید کاملاً رعایت شود. در جایی که هیچ دستورالعملی در مورد طول ارائه نشده است، باید اطمینان حاصل شود که چکیده آنها فراتر از یک سند یک صفحه دو فاصله نیست.

یک ایده بنیادی داشته باشید

چکیده همان هدفی را به کار می‌برد که مختصر خبری است . بنابراین مهم است که نکات اصلی را فقط بدون ترتیب دادن تا آنجا که ممکن است در چکیده ترتیب دهیم. سپس چکیده باید حول محور نکات اصلی ارائه شده نوشته شود.

مخاطب گسترده ای را هدف قرار دهید

در نوشتن انتزاعی، داشتن مخاطبان گسترده در ذهن اهمیت زیادی دارد زیرا هر کسی با هر کیفیتی ممکن است به صورت آنلاین یا در سایر موتورهای جستجوی پایگاه داده با مقاله مواجه شود. بیان مسئله باید با اطلاعات زمینه کافی همراه باشد تا خوانندگان خارج از حوزه پژوهشی خاص نیز بتوانند پایان نامه را درک کنند. باید از کلمات اختصاری و اصطلاحات تخصصی خودداری کرد زیرا ممکن است خواننده را گیج کند.

آنچه را که پیدا شد به جای آنچه انجام شد برجسته کنید

اظهارات در مورد آنچه انجام شده است را می توان به راحتی به عنوان آنچه پیدا شد بازنویسی کرد. بیان مجدد عبارات در مورد نتایج به جای روش ها می تواند کلمات را صرفه جویی کند و جذاب باشد.

در مورد اهمیت مطالعه صریح باشید

چکیده مؤثر شامل بیانی از اهمیت تحقیق است. نباید معنی داده ها را حدس زد، بلکه باید معنی را با پشتیبان گیری واقعی به گونه ای توضیح داد که خوانندگان را به خواندن مقاله جذب و وادار کند.

اجتناب از خطا در نوشتن

خوانندگان عمدتاً نسبت به خطاهای نوشتاری یا نثرهای سخت خوان بی تاب هستند. استفاده عالی از دستور زبان، ساختار مناسب جمله و انتقال بین جملات باید مورد تاکید قرار گیرد تا خواننده هنگام خواندن مقاله دلسرد نشود. خواندن چکیده باید کار آسانی برای خواننده باشد. اولین برداشتی که از چکیده می شود تعیین می کند که آیا آنها کل مقاله را خواهند خواند یا خیر.

انتخاب دقیق کلمات کلیدی

مهم است که کلمات کلیدی خوبی را انتخاب کنید که به راحتی قابل جستجو باشند تا شانس یافتن پایان نامه خود را در منابع آنلاین افزایش دهید.

بنویسید، ویرایش کنید، و بازنویسی کنید

ارائه پایان نامه با اولین پیش نویس چکیده توصیه نمی شود. باید زمان کافی برای بازبینی، ویرایش، تصحیح و بازنویسی متن صرف کرد تا اطمینان حاصل شود که اجزای آن با محتوای کل پایان نامه مطابقت دارد.

همچنین توصیه می شود با نشان دادن چکیده به فرد دیگری و درخواست از او برای توضیح درک خود از تحقیق، به دنبال نظر دوم باشید.

هنگامی که فردی می خواهد چکیده پایان نامه را ویرایش کند، باید تأیید کند که آیا آن مقاله مشکل تحقیق را بیان می کند، فقط یافته های اصلی را ارائه می دهد، به صراحت توضیح می دهد که چگونه به مسئله پرداخته شده است، مفاهیم کلی تحقیق را تشریح می کند، و نوشته را به همان اندازه واضح و قابل دسترس می کند. ممکن است.

 

مواردی که هنگام نوشتن چکیده باید از آنها اجتناب کرد

موارد زیر برخی از مواردی است که باید به صورت انتزاعی از آنها اجتناب کرد.

  • اطلاعات پس زمینه خیلی طولانی
  • عبارات تکراری و زائد
  • اختصارات
  • جملات ناقص
  • استناد به کارهای تحقیقاتی دیگر
  • شکل ها، جداول، نمودارها یا هر نوع تصویر

پس از نگارش چکیده تا تکمیل، محقق باید زمانی را برای بررسی آن اختصاص دهد و اطمینان حاصل کند که تمام نکات اصلی برجسته شده با آنچه در پایان نامه موجود است مطابقت دارد.

گاهی اوقات ارزیابی عینی کار خود برای شخص ممکن است دشوار باشد. بنابراین توصیه می شود خدمات بازنویسی انتزاعی را از کارشناسان مقاله نویسی پایان نامه دریافت کنید .

خلاصه ای دقیق از پایان نامه، نمایشی از مهارت های تحلیلی و نوشتاری محقق است. این شامل اهداف و اهداف تحقیق، توجیه تحقیق، روش شناسی، فنون تحقیق، نتایج اصلی و نتیجه گیری است. برای بهره وری، چکیده پایان نامه پس از اتمام کل نگارش پایان نامه انجام می شود.

نویسندگان باتجربه چکیده پایان نامه ترجیح می دهند پس از نگارش کل مقاله و به دست آمدن نتایج، چکیده را بنویسند. این به این دلیل است که به آنها فرصتی می دهد تا خلاصه ای حرفه ای از پایان نامه ارائه دهند که تمام مطالب مورد بحث در متن اصلی را داشته باشد.

در شرایط شدید که به دلیل زمان یا محدودیت‌های دیگر، فرد کاملاً قادر به تهیه چکیده برای پایان نامه خود نیست، می‌تواند یک چکیده پایان نامه بخرد ، یا فردی را استخدام کند تا یک چکیده پایان نامه برای آنها بنویسد.

چه برای دستیابی به کمک برای نوشتن چکیده پایان نامه به صورت رایگان و چه به صورت برون سپاری، باید مطمئن شوید که بهترین خدمات مقاله نویسی پایان نامه را از کارشناسان برای یک چکیده با کیفیت دریافت می کنند.

 

دکتر شعبان زاده

65 مطلب منتشر شده

با اشتیاق در دنیای آمار قدم نهادم؛ داده های چیزهای زیادی به ما می گویند به ضعم من آمار و پژوهش همواره پلی برای عبور از دره های ناشناخته و در هر تحقیق یک قدم در راه حل مساِل پیچیده است.

درباره این مطلب نظر دهید !