Deprecated: تابع wc_get_log_file_path از نگارش 8.6.0 که جایگزینی برای آن در دسترس نیست منسوخ شده است. in /home/faracal1/domains/iranprodoc.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031
روش فراترکیب صفر تا صد روش فراترکیب در پژوهش های کیفی رساله و پایان نامه - ایران پروداک | ایران پروداک
سایت در حال بارگذاری است ...
09158238830 iranprodoc@gmail.com تایم کاری : شنبه تا پنجشنبه تهران ، میدان هروی

صفر تا صد روش فراترکیب در پژوهش های کیفی رساله و پایان نامه

روش فراترکیب:

روش فراترکیب نشان دهنده درک عمیق محقق در حوزه تحقیق است. یعنی به جای ارائه خلاصه ­ای جامع از یافته ­ها، ترکیبی تفسیری از یافته ­ها ارائه می­کند، علاوه بر این بر خلاف فراتحلیل فراترکیب کیفی بوده و به عنوان یک روش مرور سیستماتیک برای تجمیع و ادغام نتایج مطالعات مختلف مرتبط به یک زمینه خاص است.

معرفی روش فرا ترکیب :

این روش یکی از روش‌های مهندسی کیفی و چارچوب‌بندی مجدد است و بر ادغام نتایج کیفی، یافته‌های پژوهش و تحقیقات موجود تمرکز دارد و در نتیجه، نمونه مورد نظر برای فراترکیب از مطالعات کیفی و بر اساس ارتباط آن‌ها با سوال تحقیق انتخاب می­شود.

یکی از روش هایی که در سال های اخیر برای بررسی ترکیب و آسیب شناسی مطالعات معرفی شده است، فرا مطالعه است که عمدتاً در زمینه های پرستاری و تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرامطالعه، تجزیه و تحلیل عمیق از کارهای پژوهشی انجام شده در یک حوزه خاص است.

در سال های گذشته بیشتر از فرا تحلیل نام برده شده است اما فرامطالعه با کلماتی مانند فراتحلیل ، فراترکیب، فرانظریه و فراروش متفاوت است. فرامطالعه شامل همه این روش ها می شود بینچ و دای معتقدند که فرامطالعه شامل چهار روش اصلی است که به شرح زیر تعریف می شود.

روش ­شناسی پژوهش:

روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده­ ها کیفی می­باشد ( البته در وش های کمی که قبلا به آن پرداخته شد و شما میتوانید برای مطالعه نرم افزار های روش کمی مثل spss و  spls , …   مطالعه کنید) که با روش تحقیق کتابخانه­ای از نوع تحقیق ثانویه و فراترکیبی و براساس مطالعه منابع اطلاعاتی در زمینه عوامل موثر بر تبلیغات دیجیتال صورت گرفته است.

از آنجایی که بیشتر مقالات در حوزه مذکور، مطالعات کیفی هستند، لذا در قسمت شناسایی عوامل مؤثر بر تبلیغات دیجیتال از روش فراترکیب  Meta Synthesis  به عنوان روشی مناسب برای به دست آوردن ترکیبی جامع از این موضوع براساس ترجمه مطالعات کیفی محدود مورد استفاده قرار گرفته است؛

در گام بعدی از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) Analytical Hierarchy Process جهت­ رتبه­بندی عوامل شناسایی شده مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد روش­ های مذکور و رویکردهای جدید در ترکیب پژوهش ­ها پرداخته می­شود

روش فراترکیب:

یکی از روش هایی که در سال های اخیر برای بررسی ترکیب و آسیب شناسی مطالعات معرفی شده است، فرا مطالعه است که عمدتاً در زمینه های پرستاری و تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرامطالعه، تجزیه و تحلیل عمیق از کارهای پژوهشی انجام شده در یک حوزه خاص است. در سال­های گذشته بیشتر از فرا تحلیل نام برده شده است  اما فرامطالعه با کلماتی مانند فراتحلیل، فراترکیب، فرانظریه و فراروش متفاوت است.

فرامطالعه شامل همه این روش­ها می­شود بینچ و دای معتقدند که فرامطالعه شامل چهار روش اصلی است که به شرح زیر تعریف می­شوند

 

مطابق با مثال‌های بالا، رویکرد فراترکیب مورد بررسی در مطالعه حاضر زیرمجموعه‌ای از رویکرد فراجستجوی است که توسط پترسون و همکاران در نظر گرفته شده است. این روش نوعی تحقیق کیفی است که به بررسی اطلاعات و نتایج استخراج شده از سایر مطالعات کیفی با موضوعات مرتبط و مشابه می پردازد.

Meta-assembly با ترکیب مطالعات متفاوت برای کشف مضامین و استعاره های جدید و اساسی، رویکردی سیستماتیک را در اختیار محققان قرار می دهد و در نتیجه دانش موجود را بهبود می بخشد و چشم اندازی جامع و گسترده ارائه می دهد. نمونه مورد نظر برای فراتحلیل شامل مطالعات کیفی بود که بر اساس رابطه آنها با سوالات تحقیق انتخاب شدند.

فرابازبینی مروری جامع بر ادبیات کیفی نیست، بلکه تحلیلی از نتایج این مطالعات و به عبارت دیگر، فراتحلیل، سنتز و تفسیر است. داده­های اصلی مطالعات منتخب هستند. فراترکیب بر مطالعات کیفی تمرکز دارد که لزوماً شامل مبانی نظری گسترده­ای نیستند و به جای ارائه خلاصه ­ای جامع از یافته­ ها، یک ترکیب تفسیری از یافته ­ها ایجاد می­کند.

فراترکیب مستلزم آن است که محقق یک بررسی دقیق و عمیق انجام دهد و نتایج مطالعات کیفی مرتبط را با هم ترکیب کند. پژوهش محققین با بررسی یافته ­ها در مقالات اصلی، کلماتی را آشکار و ایجاد می­کند که درک جامع­تری از پدیده مورد مطالعه را نشان می­دهد.فراترکیب مانند نگرش نظام­مند نتیجه ­ای را حاصل میکند که از مجموع بخش­ هایش بزرگتر است.

روش فراترکیب نشان دهنده درک عمیق محقق در حوزه تحقیق است.

یعنی به جای ارائه خلاصه­ای جامع از یافته ­ها، ترکیبی تفسیری از یافته­ها ارائه می­کند، علاوه بر این بر خلاف فراتحلیل فراترکیب کیفی بوده و به عنوان یک روش مرور سیستماتیک برای تجمیع و ادغام نتایج مطالعات مختلف مرتبط به یک زمینه خاص است.

این روش یکی از روش‌های مهندسی کیفی و چارچوب‌بندی مجدد است و بر ادغام نتایج کیفی، یافته‌های پژوهش و تحقیقات موجود تمرکز دارد و در نتیجه، نمونه مورد نظر برای فراترکیب از مطالعات کیفی و بر اساس ارتباط آن‌ها با سوال تحقیق انتخاب می­شود.

همه مطالعات دارای بخشی با عنوان بررسی یافته ها و نتایج تحقیقات قبلی هستند، اما برخی از مطالعات به طور سیستماتیک یافته­ها و نتایج تحقیقات قبلی را مرور می­کنند.

این نوع تحقیقات ارزشی فراتر از کتاب­شناسی دارند، به همین دلیل است که در سال­های اخیر این تحقیقات رشد قابل توجهی داشته است و ترکیب تحقیقات مستقل با استفاده از روش­های سیستماتیک در حال افزایش است (وود، 2000).

به اعتقاد نایمی(1986) مطالعات موردی فقط می‌توانند به همان سؤال پژوهشی پاسخ دهند، اما باید با ترکیب روندها، پیشرفت‌ها و اصول استخراج‌شده از حجم وسیعی از تحقیقات، دیدی جامع ارائه دهند .

به گفته زایمر (2006)، تفاوت مهمی بین مرور ادبیات و متاآنالیز وجود دارد، تفاوت مهم این است که یک فراتحلیل جامع و منسجم تر از ادبیات موضوعی است؛ علاوه بر این، این رویکرد می تواند یک دیدگاه عمیق تر ایجاد کند. درک و دانش؛ متاسنتز یک مرور ادبیات و نه یک تحلیل ثانویه نیست، بلکه تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات قبلی است. به عبارت دیگر، متاسنتز تفسیری جامع از یافته های پژوهش اولیه است

مراحل انجام روش فراترکیب:

در این پژوهش، تجزیه و تحلیل اطلاعات در سه مرحله انجام شد که در مرحله اول فهرستی از مقالات مرتبط با این حوزه، حتی مقالاتی که مستقیماً به موضوع پرداخته نشده بودند، تهیه شد.

مرحله دوم چکیده مقاله و دسته بندی آنها را می گیرد و مرحله سوم عناصر کلیدی برای نگارش نهایی و تجزیه و تحلیل چکیده ها را در بر می گیرد. در نهایت برای رتبه بندی ترکیبات نهایی از روش رتبه بندی AHP برای رتبه بندی نتایج استفاده می کنیم.

 

گام های متوالی روش فراترکیب

سؤال پژوهش:

برای تنظیم سؤالات تحقیق، باید شاخص های مختلفی مانند جامعه مورد مطالعه، از چه روشی، زمان و نحوه استفاده از آن ایجاد شود. سؤالات مناسب می توانند یک پدیده خاص، مقیاس و پیامدهای آن و عوامل مؤثر بر آن را مطالعه کنند.

اگر سوال تحقیق خیلی محدود و دقیق باشد، نتایج محدود شده و از تعمیم پذیری یافته ها کاسته می شود. اگر مشکل بیش از حد گسترده و بدون محدودیت تنظیم شود، ممکن است به دست آوردن نتایج عملی برای جامعه هدف مشکل باشد

– مؤلفه ­های اصلی اثرگذار

– رتبه ­بندی عوامل شناسایی

مرور ادبیات تحقیق:

در این مرحله با استفاده از ملاک­ها و شاخص ­هایی اقدام به جستجوی نظامند مطالب و منتشر شده در مجلات علمی مختلف و معتبر و همچنین منابع عمومی و سایت­های سازمان­های معتبر داخلی و خارجی با هدف تعیین اسناد معتبر و و مرتبط در بازه زمانی مناسب پرداخته شده است.

ملاک­ها و شاخص ­هایی که برای جستجو در پایگاه داده ­های داخلی استفاده شده است  . نمونه  از این مرحله  به شرح زیر می باشد:

 

شاخص های جستجو و انتخاب متون در پایگاه داده های داخلی

همچنین برای جستجوی متون در پایگاه داده­های خارجی مطابق با جدول زیر مرور ادبیات تحقیق صورت گرفته است:

شاخص های جستجو و انتخاب متون در پایگاه داده¬های خارجی

جستجو و انتخاب متون مناسب:

در این مرحله، محققان در هر مرحله مروری، برخی از مقالات را که در طول فراتحلیل بررسی نشده بودند، حذف کردند. در قسمت قبل پژوهش­هایی که در راستای تحقیق ما هستند انتخاب می­کنیم؛ در صورتی که در این مرحله پژوهش­هایی که در راستای تحقیق ما نمی­باشند آنها را حذف می­کنیم.

چارت روند نمای زیر چگونگی و نحوه نمونه ­گیری از جامعه را نشان می­دهد این نموارد مشخص می­کند بر چه اساسی تعدادی از پژوهش­ها انتخاب شده­اند و برچه اساسی یکسری پژوهش ها را مناسب ندانسته ­ایم.

استخراج اطلاعات متون:

در همه مراحل روش فراترکیب، پژوهشگر بطور پیوسته مقالات منتخب و نهایی شده را به منظور دستیابی به یافته­های محتوایی آنها دسته­ بندی می­ شوند. در روش فرا ترکیب استخراج اطلاعات همان جمع­آوری داده­های پژوهش­های قبلی می­باشد؛

برای استخراج اطلاعات در روش فراترکیب از ابزارهایی استفاده می­کنیم که یکی از این ابزارها تهیه چک لیست می­باشد.

در تحقیق حاضر اطلاعات مقالات در قالب چک لیستی که شامل مرجع مربوط به هر مقاله( شامل نام و نام خانوادگی نویسنده مقاله و سالی که مقاله در آن سال منتشر شده است) و سپس یافته­ های هر مقاله در قسمت بعدی این چک لیست درج می­شود، پس از گردآوری و بررسی یافته­های هر مقاله، آنها بصورت واحدهای معنایی و کدهای مشخص دسته­بندی خواهند شد.

تجزیه و تحلیل و ترکیب یافته­ های کیفی:

تحلیل داده ­ها یکی از اصلی­ترین مراحل انجام مطالعه موردی است، زیرا پژوهشگر با استفاده از مجموعه ­ای از تفاسیرداده­ها را ارزیابی می­کند تا همه روابطی را که ممکن است در ارتباط با سؤال­های پژوهش وجود دارد بیابد. تمام تلاش در این مرحله رسیدن به مظامین محوری جهت تحلیل و ارائه خروجی تحقیق است.

در این تحقیق،برای مرحله تجزیه و تحلیل از روش نظریه پردازی داده- بنیاد( که با نام­های نظریه خواسته از داده­ها، نظریه زمینه­ای و نظریه بنیادی نیز شناخته می­شود) که یک راهبرد پژوهشی عام، استقرایی و تفسیری است که در سال 1967 توسط Glaser & strauss بوجود آمده است(دانایی ­فر و امامی، 1386).

نظریه داده بنیاد

نظریه داده بنیاد یکی از راهبردهای پژوهش محسوب می­شود که از طریق آن نظریه بر مبنای مفاهیم اصلی حاصل از داده­ها شکل می­گیرد. یعنی روندشکل ­گیری نظریه در این راهبرد حرکت از جزء به کل است(دانایی­فر و دیگران، 1386).

در اغلب  پژوهش ها  از رویکرد کوربین و استروس به تجزیه و تحلیل یافته­ ها  پرداخته می شود .

رویکرد حاضر یک فرآیند سه مرحله ­ای است که شامل مراحل زیر می باشد:

  • کدگذاری باز   Open Coding
  • کدگذاری محوری   Axial Coding
  • کدگذاری گزینشی یا انتخابی   Selective Coding
  • کدگذاری باز: کدگذاری باز در دو مرحله کدگذاری اولیه و کدگذاری ثانویه صورت می­گیرد

کدگذاری اولیه می­تواند با کدگذاری سطر به سطر، عبارت به عبارت یا پاراگراف به پاراگراف داده­ها انجام شود که به هر کدام از آنها یک مفهوم یا کد الصاق می­شود

کد گذاری ثانویه: در کدگذاری ثانویه با مقایسه مفاهیم، موارد مشابه و مشترک در قالب مفاهیم کلی­تر و زیرمقوله­هایی واحد قرار می­گیرند. در این مرحله انبوهی از کدهای اولیه به کدهای ثانویه و تعداد مشخص و محدودی از زیرمقوله ­های عمده کاهش می­یابد.

  • کدگذاری محوری: بعد از استخراج کدهای باز، در مرحله کدگذاری محوری مقوله­های اولیه حول محور مقوله­های اصلی دسته­بندی می­شوند و به هم پیوند داده می­شوند.

کدگذاری محوری فرآیند مرتبط کردن مقوله­ های فرعی به مقوله های اصلی ­تر است. این عمل شامل فرآنید تفکر قیاسی و اسقرایی است که طی چند مرحله از طریق مقایسه مفاهیم و زیرمقوله ­ها انجام می­شود.

  • کدگذاری گزینشی یا انتخابی: کدگذاری انتخابی فرآیند انتخاب دسته­بندی اصلی، مرتب کردن آنها با دیگر دسته­بندی­ها، تأیید اعتبار این روابط و تکمیل دسته­ بندی­هایی که نیاز به اصلاح و توسعه بیشتری دارند اطلاق می­شود (کوربین و استرواس، 1990).
  • کد گذاری انتخابی براساس خروجی کدگذاری باز و محوری، مرحله اصلی نظریه پردازی است بدین ترتیب مقوله محوری با دیگر مقوله ­های مرتبط و در چارچوب یک روایت ارائه و مقوله ­هایی که نیاز به اصلاح و توسعه بیشتری دارند را اصلاح می­کند.

در این مرحله، از بین مقوله ­های استخراج شده در مرحله کدگذاری باز و کدگذاری محوری، یک مقوله به عنوان مقوله مرکزی یا پدیده مرکزی انتخاب و سایر مقوله ­ها در ارتباط با آن قرار می­گیرند. مقوله ­های دیگر عبارتند از:

  • شرایط علّی
  • راهبردها
  • شرایط زمینه ­ای
  • شرایط مداخله ­گر
  • پیامدها

نمونه از مدل گراندد

مدل گرندد

مدل گراندد که از کدهای محوری استخراج شده

در مدل گراندد این تحقیق (مدل بالا)، در توضیح شش مقوله موجود می­توان توضیحات زیر ارائه نمود:

  • شرایط علّی: شرایط علّی، عواملی هستند که بر مقوله­های مرکزی تأثیر می­گذارند و باعث ایجاد و شکل­گیری پدیده محوری می­شوند
  • مقوله محوری: یک صورت ذهنی از پدیده­ای که اساس فرآیند است.
  • راهبردها: راهبردها کنش­هایی هستند که در پاسخ به مقوله مرکزی صورت می­گیرند.
  • شرایط زمینه ­ای: شرایط خاصی که بر راهبردها اثر می­گذارند. گاهی اوقات متغییرهای بسیار مرتبط را ذیل شرایط علّی و متغییرهایی با ارتباط کمتر را ذیل بستر طبقه ­بندی می­کنند.
  • شرایط مداخله­ گر: شرایط زمینه­ای عمومی که بر راهبردها تأثیر می­گذارند. این شرایط را مجموعه ­ای از متغییرها ی میانجی و واسط تشکیل می­دهند که مداخله سایر عوامل را تسهیل یا محدود می­کند.

پیامد­ها: نتایج حاصل از اجرای راهبردها یا خروجی­ های حاصل از استخدام راهبردها هستند

کنترل کیفیت:

با هدف اندازه گیری و کنترل کیفیت نتایج در روش فراترکیب تحقیق حاضر، از شاخص کاپا استفاده شده است؛

این شاخص توسط کوهن (1960) ابداع شد و برای محاسبه سازگاری مورد انتظار استفاده می شود. شخص دیگری  بدون اینکه بداند روند یکپارچه سازی و طبقه بندی اولیه مفاهیم چگونه خواهد بود، شروع به تخصیص کدهایی در قالب مفاهیم و اجزا کرد.

سپس نتایج حاصل از طبقه بندی مفاهیم قدیم و جدید با یکدیگر مقایسه شده و در نهایت با در نظر گرفتن تعداد مؤلفه ها و مفاهیم مشابه و غیر مشابه ایجاد شده، شاخص مذکور محاسبه می شود.

ارائه یافته­ ها:

در فراتحلیل، محقق بر اساس نتایج مطالعات مربوطه، پاسخ سؤالات تحقیق را به دست می‌آورد. این پاسخ حاصل تلفیق نتایج مطالعات مختلف است که بر اساس سلیقه و هدف محقق اقتباس و سازماندهی شده است.

نتایج تحقیق در قالب یک مدل جامع ارائه  می شودکه در واقع پاسخی به سوال اول تحقیق حاضر می باشد

در حالی که برای سوال دوم تحقیق در قسمت بعد عوامل شناسایی شده  در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی( AHP)برای رتبه بندی قرار می گیرند.

 

دکتر شعبان زاده

65 مطلب منتشر شده

با اشتیاق در دنیای آمار قدم نهادم؛ داده های چیزهای زیادی به ما می گویند به ضعم من آمار و پژوهش همواره پلی برای عبور از دره های ناشناخته و در هر تحقیق یک قدم در راه حل مساِل پیچیده است.

درباره این مطلب نظر دهید !