مبانی نظری ریسک،هموارسازی سود،اقلام تعهدی عدم تقارن اطلاعاتی، تئوری نمایندگی

 مفاهیم ریسک ،هموارسازی سود،اقلام تعهدی عدم تقارن اطلاعاتی، تئوری نمایندگی

ریسک یک مفهوم چند وجهی است. ریسک را عدم پیش بینی در مورد نتیجه ساختار یا عواقب آن در تصمیم گیری یا وضعیت برنامه ریزی می دانند.
هموارسازی سود ؛ هموارسازی سود را تلاش اعمال شده توسط مدیریت جهت کاهش تغیرات غیر عادی در سود و کاستن از نوسانات سود گزارش شده یا سود مورد انتظار در قالب اصول حسابداری تعریف کردند.
اقلام تعهدي را تفاوت بين سود و وجوه نقد حاصل از عمليات تعريف کرد. درواقع اقلام تعهدي به اقلامي گفته مي شود که موجب به تعويق افتادن ثبت درآمدها و هزينه ها مي شوند.
ان دسته از اقلام تعهدی که به خاطر انتخاب روش های حسابداري، تخصیص های اختياري، تصمیم های مديريتي و قضاوتها و برآوردها به وجود می ایند اقلام تعهدي اختياري ناميده ميشوند.
عدم تقارن اطلاعاتی شرایطی است که مدیران از عملکرد شرکت اطلاعاتی داشته باشند و دیگران از این اطلاعات برخوردار نباشند.
نظریه نمایندگی رابطه یا قراردادی بین مالک و مدیر است. اصل بنیادی این نظریه بیان می کند که بین طرف اعطای اختیار (مالک)، یعنی سرمایه گذار و طرف دریافت کننده اختیار (نمایندگی)، مانند مدیر، در قالب یک قرارداد همکاری، یک رابطه کاری وجود دارد
تئوری علامت دهی توضیح می دهد که علامت داده شده توسط مدیر برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی است که برای اشخاص مختلف مربوط به شرکت رخ می دهد.

فهرست مطالب 

  • شرح واژه ها و اصطاحات پژوهش    …..
  • مقدمه
  • اﻓﺸﺎي رﻳﺴﻚ:
  • ﺗﻌﺮﻳﻒ اﻓﺸﺎ:
  • اهمیت افشا
  • کیفیت افشا:
  • ﻫﺪف از اﻓﺸﺎي اﻃﻼﻋﺎت
  • ویژگی های مربوط به افشا
  • افشای کمی و کیفی
  • افشای گذشته نگر و اینده نگر   ……
  • افشای اختیاری و اجباری
  • ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ:
  • ﻓﺮﺿﻴﻪ ﭘﺎﺳﺦﺧﻮاﻫﻲ در ﺧﺼﻮص ﻛﻨﺘﺮل ﺷﺮﻛﺖ:   .
  • ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺳﻬﺎم ﺟﺎﻳﺰه:
  • ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﺎﻟﻜﺎﻧﻪ در افشای اختیاری ریسک    …
  • اﻋﺘﺒﺎر اﻓﺸﺎي داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ
  • تئوری های مرتبط با افشای ریسک   ……….
  • تئوری نمایندگی
  • تئوری علامت دهی
  • تئوری نهادی
  • تئوری مشروعیت:
  • گزارشگری و افشای ریسک در ایران   …
  • ریسک
  • تعریف ریسک
  • انواع ریسک
  • رﻳﺴﻚ ﻣﺎﻟﻲ
  • ریسک غیر مالی
  • رﻳﺴﻚ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ
  • رﻳﺴﻚ راﻫﺒﺮدى ﻳﺎ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ
  • رﻳﺴﻚ درﺳﺘﻜﺎرى
  • ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک    .
  • ریسک منفی یا مثبت
  • مدیریت ریسک
  • شناسایی ریسک
  • مدیریت سود
  • ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﻮد ﺧﻮب در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﻮد ﺑﺪ:    …….
  • ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﻮد    …….
  • انگیزه های هموارسازی سود
  • الگوی هموارسازی سود
  • انواع هموارسازي سود:
  • هموارسازی طبیعی
  • هموارسازی تعمدی:
  • هموارسازی واقعی
  • هموارسازی مصنوعی    …
  • روﻳﻜﺮدﻫﺎي ﺑﺮرﺳﻲهموارﺳﺎزي ﺳﻮد:    ..
  • روﻳﻜﺮد ﺳﻨﺘﻲ:
  • 2روﻳﻜﺮد ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮى ﺳﻮد:
  • روﻳﻜﺮد ﺑﺨﺸﻲ:
  • عوامل موثر بر هموارسازی سود
  • اﻧﺪازه ﺷﺮﻛﺖ:
  • مالیات
  • نوسانات  درامد
  • قراردادهاي بدهی
  • پیشینه پژوهش
  • پیشینه پژوهش های خارجی    ….
  • پژوهش های انجام شده در درون کشور

مروری بر ادبیات تحقیق 

شرح واژه ها و اصطاحات پژوهش

ریسک:

ریسک یک مفهوم چند وجهی است.(فابر[1]،1979). (هرتز و توماس[2]، 1983) ریسک را عدم پیش بینی در مورد نتیجه ساختار یا عواقب آن در تصمیم گیری یا وضعیت برنامه ریزی می دانند ، و (لیفسون و شیفر[3]، 1982)، ریسک را عدم اطمینان همراه با برآورد نتایج که این احتمال وجود دارد که نتایج بهتر از حد انتظار و همچنین بدتر از حد انتظار باشد می دانند.

هموارسازی سود:

(بیدلمن[4] ،1973 و موسس[5]،1987) هموارسازی سود را تلاش اعمال شده توسط مدیریت جهت کاهش تغیرات غیر عادی در سود و کاستن از نوسانات سود گزارش شده یا سود مورد انتظار در قالب اصول حسابداری تعریف کردند

اقلام تعهدی:

(جونز[6]،1991) اقلام تعهدي را تفاوت بين سود و وجوه نقد حاصل از عمليات تعريف کرد. درواقع اقلام تعهدي به اقلامي گفته مي شود که موجب به تعويق افتادن ثبت درآمدها و هزينه ها مي شوند.

اقلام تعهدی اختیاری:

ان دسته از اقلام تعهدی که به خاطر انتخاب روش های حسابداري، تخصیص های اختياري، تصمیم های مديريتي و قضاوتها و برآوردها به وجود می ایند اقلام تعهدي اختياري ناميده ميشوند. اين اقلام از هر شركت به شركت ديگر مي تواند متفاوت باشد؛ چون تحت تأثير رويه و خط مشی های انتخابي شركت قرار دارد و هر اندازه مدير يك شركت آزادي عمل بيشتري براي به وجود آوردن آنها داشته باشد، احتمال بيشتري دارد كه از اين اقلام براي تأثيرگذاري روي سود (مديريت سود) استفاده كند.

عدم تقارن اطلاعاتی:

عدم تقارن اطلاعاتی شرایطی است که مدیران از عملکرد شرکت اطلاعاتی داشته باشند و دیگران از این اطلاعات برخوردار نباشند. یکی از راه هایی که شرکت می تواند عدم تقارن اطلاعات را کاهش دهد، افشای داوطلبانه است (پترسون[7]،2006)

تئوری نمایندگی:

نظریه نمایندگی رابطه یا قراردادی بین مالک و مدیر است. اصل بنیادی این نظریه بیان می کند که بین طرف اعطای اختیار (مالک)، یعنی سرمایه گذار و طرف دریافت کننده اختیار (نمایندگی)، مانند مدیر، در قالب یک قرارداد همکاری، یک رابطه کاری وجود دارد. (انتونی[8] ، 2005)

تئوری علامت دهی:

تئوری علامت دهی توضیح می دهد که علامت  داده شده توسط مدیر برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی است که برای اشخاص مختلف مربوط به شرکت رخ می دهد. در عمل، کیفیت هر شرکت متفاوت است به طوری که فرایند علامت دهی ممکن است که توسط مدیران ارشد انجام می شود و توسط مدیران سطح متوسط ​​و پایین امکان پذیر نیست. ( اسکات[9] ، 2015)

 

اﻓﺸﺎي رﻳﺴﻚ:

به منظور افزایش قابلیت اطمینان، و همچنین کمک به سهامداران برای ارزیابی وضعیت و استراتژی های شرکت، شرکت ها باید اطلاعات را به طور جامع افشا دهند. گزارش سالانه یک رسانه برتر برای ارائه اطلاعات از شرکت به ذی نفعان است. گزارشات مالی به عنوان منابع اطلاعاتی، برای بررسی در تصمیم گیری های مالی مورد نیاز کاربران است. ارائه اطلاعات کافی، به طور دقیق و کامل، جز جدایی ناپذیر در گزارشگری مالی است. علاوه بر این، یک گزارش سالانه شرایط مالی و سایر شرایط (غیر مالی) را برای ذی نفعان بیان می کند تا نتیجه تصمیمات مدیران شرکت را در دستیابی به اهداف نشان دهد

کیفیت افشا:

افشای صورتهای مالی وسیله ای برای پاسخگویی شرکتها به سرمایه گذاران است که در هنگام تصمیم گیری مفید است. در افشای اطلاعات، یک شرکت باید کیفیت افشای اطلاعات را در نظر بگیرد.

(انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز ،2012) افشای عمومی را به عنوان شفافیت تعریف می کند که باید جامع باشد و مشخصات شرکت را منعکس کند. علاوه بر این، اطلاعات شرکت باید مربوط به فعالان بازار و ناظران باشد. و این اطلاعات باید به موقع و به صورت دوره ای صادر شود تا اطلاعات در هنگام نیاز کاربران، واقعاً مثمر ثمر باشد. همچنین اطلاعات باید معتبر بوده و منجر به سو برداشت نشوند

) افشای کمی و کیفی

به گفته)برتا و بوزولان [1]،2004)  کیفیت افشای ریسک فقط به مقدار افشا بستگی ندارد، بلکه به محتوای کیفیت اطلاعات افشا شده نیز بستگی دارد. در تحقیق آنها، کیفیت تابعی از کمیت، مشخصات و چشم انداز است

مقدار افشای ریسک، تعداد افشای ریسک در گزارش سالانه است. ان ها اظهار داشتند که مقدار افشاگری برابر با کیفیت افشا نیست. مقدار افشای ریسک به نسبت بین تعداد جملاتی که شامل افشای ریسک هستند و تعداد اطلاعات کلی اشاره دارد. کیفیت اطلاعات مربوط به ریسک به محتوای اطلاعات و به تأثیر اقتصادی مورد انتظار بر عملکرد آینده شرکت بستگی دارد.

طبق نظر کمیته استانداردهای بین المللی حسابداری (2001) کیفیت تابعی از قابل فهم بودن، مرتبط بودن، قابلیت اطمینان وقابل مقایسه بودن است. این چارچوب

) ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ:

ﻣﺎﻳﺮز و ﻣﺎژﻟﻮف[2] (١٩٨٤) ﺑﻴﺎن ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺎ آﮔﺎﻫﻲ از اﻳﻨﻜﻪ در ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ، اﻧﮕﻴﺰهﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮاى اراﺋﻪ اﻓﺸﺎى داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ و ﻛﺎﻫﺶ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺷﺮﻛﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران ﺑﺮونﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ دارﻧﺪ.

تئوری نمایندگی:

به دلیل تضاد منافع بین مدیران و نمایندگان،  هزینه های نمایندگی وجود دارد. تئوری نمایندگی با توجه به تفکیک مالکیت و کنترل در شرکت های بزرگ ، بر هم ترازی انگیزه ها بین عوامل (مدیریت) و صاحبان شرکت ( سهامداران) متمرکز است. بنابراین، انتظار می رود افشای اطلاعات مربوط به ریسک هزینه های نمایندگی مربوط به عدم تقارن اطلاعاتی که بین مدیریت و ذینفعان  ایجاد می شود را کاهش دهد و به عنوان مکانیزم نظارت خارجی برای کمک به همراستا شدن انگیزه های مدیریت با سهامداران برای به حداکثر رساندن ارزش شرکت و کاهش هزینه سرمایه شرکت ها عمل می کند. (هینلی و اسمیت [3]،2017)

تئوری نهادی

تئوری نهادی به توضیح انواع افشای ریسک در مرزهای ملی و زمینه های حقوقی و نهادی کمک می کند. این رویکرد نظری بر توضیح عوامل محرک رفتارهای سازمانی (از جمله افشای ریسک شرکت ها) متمرکز است که به فشارهای اجتماعی برای انطباق با هنجارها و جستجوی ایجاد و  یا حفظ مشروعیت نسبت داده می شود.

رﻳﺴﻚ درﺳﺘﻜﺎرى

اﻳﻦ رﻳﺴﻚ ﻧﺎﺷﻲ از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ و رﻓﺘﺎرﻫﺎى اﺳﺖ ﻛﻪ اﺷﺨﺎص اراﺋﻪدﻫﻨﺪه اﻃﻼﻋﺎت، اﻋﻢ از ﺣﻘﻴﻘﻲ و ﺣﻘﻮﻗﻲ از ﺧﻮد ﺑﺮوز ﻣﻲدﻫﻨﺪ. ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻘﻠﺐ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ﺣﺪودى در اﻳﻦ رﻳﺴﻚ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد. ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى ﺗﺒﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪه اﻳﻦ رﻳﺴﻚ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻘﻠﺐ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻛﺎرﻛﻨﺎن، ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎى ﻣﺘﻘﻠﺒﺎﻧﻪ و ﻏﻴﺮﻗﺎﻧﻮﻧﻲ، ﺷﻬﺮت و ﺑﺪﻧﺎﻣﻲ اﺳﺖ (ازﻻن اﻣﺮان و ﻫﻤﻜﺎران، ٢٠٠٩)

.

.

.   تا 45 صفحه

نقد و بررسی‌ها

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری ریسک،هموارسازی سود،اقلام تعهدی عدم تقارن اطلاعاتی، تئوری نمایندگی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
  • در صورت نیاز به سفارشی سازی و تغییرات در این محصول ، لطفا از بخش پشتیبانی با ما در ارتباط باشید
قالب فروش فایل

محصولات مشابه این محصول

%10
تخفیف

مبانی نظری تبلیغات

قیمت اصلی 50,000 تومان بود.قیمت فعلی 45,000 تومان است.
0
%34
تخفیف

مبانی نظری مزیت رقابتی مفاهیم مزیت رقابتی و هوشمندی رقابتی

قیمت اصلی 30,000 تومان بود.قیمت فعلی 20,000 تومان است.
0