Deprecated: تابع wc_get_log_file_path از نگارش 8.6.0 که جایگزینی برای آن در دسترس نیست منسوخ شده است. in /home/faracal1/domains/iranprodoc.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031
نکات آموزشی رایگان برای استخراج مقاله از پایان نامه برای اولین بار - ایران پروداک | ایران پروداک
سایت در حال بارگذاری است ...
09158238830 iranprodoc@gmail.com تایم کاری : شنبه تا پنجشنبه تهران ، میدان هروی

نکات آموزشی رایگان برای استخراج مقاله از پایان نامه برای اولین بار

استخراج مقاله از پایان نامه 

دو نوع مقاله در کلیت وجود دارد مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی. مقالات ژورنالی موادی هستند که ما در واقع در مجلات معتبر داخلی و خارجی آنرا میتوانیم به چاپ برسانیم .

و مقالات کنفرانسی مقالاتی هستند که در سطح منطقه و محله هستند و شاید ارزش و اعتبار چندانی نداشته باشند، علیرغم این مسئله خیلی از مقالات هم وجود دارند که به عنوان مقالات پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرند که از نوع مقالات مروری است هستند.

در این مقالات معمولاً کار پژوهشی انجام نشده است و مقالاتی است که بر اساس تحقیقات و یا پژو هش های گذشته  نوشته میشوند و فقط محقق در این مقالات سعی می کند که دیدگاه خودش را بر اساس جمع بندی مقالات ارائه  کرده  و درواقع نقدی بر مقالات قبلی داشته  است.

در صورت مقالات علمی پژوهشی که از پایان نامه استخراج می شوند ارزش زیادی را دارند به این دلیل که رساله های دکتری و پایان نامه های مقطع ارشد معمولاً با آرشیو شدن در کتابخانه دانشگاه دیگر کاربردی نخواهد داشت و شاید و به ندرت مورد استفاده  قرار بگیرد .

از اینرو هر دانشجو بهتره که برای اینکه از زحماتی که کشیده شده برای رساله استفاده کند بهتره که مقاله را استخراج کند که این مقاله در نشریه داخلی یا خارجی به چاپ برسد و این کمک خواهد کرد به زمان ارائه برای ارتقای شغلی یا ساخت رزومه و یا مصاحبه های کاری و یا مصاحبه های دکترا مورد استفاده  قرار  می گیرد.

چگونگی استخراج مقاله از پایان نامه

برای استخراج مقاله از پایان نامه در مرحله اول نیاز هست تا شخصی که قرار است معادله را استخراج کند  به متن رساله یا پایان نامه تسلط کافی و تجربه زیادی در نوشتن مقاله را داشته باشد .

چرا که هر کدوم از این مهارت ها به نوعی لازمه نوشتار عالی و مقاله بدون ایراد است ممکن است شخصی به متن رساله یا پیام خود مسلط باشد ولی به دلیل اینکه تجربه ای در نوشتن مقاله نداشته باشد نمی‌تواند محتوای مناسبی را استخراج و ارائه کند و برعکس اگر کسی که تجربه و مهارت نوشتن مقالات دارد ولی در از محتوای پایان نامه اطلاعات زیادی نداشته باشد نمی‌تواند مقاله را استخراج  نماید.

بخشهای عمده یک مقاله علمی پژوهشی مستخرج از پایان نامه

در هر مقاله چکیده، عنوان ، مقدمه ، ادبیات و مبانی نظری و یا سوابق تحقیق ، متدلوژی یا روش تحقیق ، یافته های تحقیق و نهایتاً جمع بندی و نتیجه گیری وجود دارد.

عنوان مقاله

در قسمت عنوان مقاله باید جذاب کوتاه مختصر و متقن باشد . و می‌تواند به عنوان پایان نامه یا رساله  تفاوت داشته باشد.

در قسمت بعدی بعد از نوشتن نام و در واقع نویسنده و اسامی نویسندگان وارد قسمت چکیده مقاله میشویم.

چکیده مقاله

در قسمت چکیده مقاله معمولاً باید به اختصار با مقدمه کوتاه موضوع را شرح داده و هدف از نوشتن مقاله روش تحقیق ابزار گردآوری تحقیق یافته های تحقیق و نتایج کلی ارائه می شود که بعد از آن کلمات کلیدی یا کلید واژه ها باید به صورت انتخاب برترین کلمات کلیدی که تکرار آنها بیشتر از بقیه است و در عنوان نیز دیده می‌شود آورده شود.

بهتر است چکیده بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه باشد البته بسته به استاندارد فرمت نگارشی نشریات یا مجلات مختلف متفاوت خواهد بود.

 مقدمه مقاله :

مقدمه شرحی کلی از موضوع هست که با کمک گرفتن از آمار یا ارائه مستندات کوتاه همراه شود مثلا: طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت،این ویروس تا ابتدای ماه جوالی 2020 بیش از 12 میلیون نفر از جمعیت جهان را مبتلا کرده بود و بیش از 550 هزار نفر به دنبال ابتلا به ویروس کووید-19 فوت کردند.(سازمان بهداشت جهانی[1] 2019)

که باید بعد از ارتباط بین مقدمه وموضوع مورد بحث مشخص و تفهیم شود. و بعد از  آن با تلفیق بسیار عالی به صورت منطقی و جذاب به بیان مسئله یا مشکل بپردازد و همچنین در این بخش باید ضرورت انجام تحقیق هم بعد از مسئله قرار گرفته باشد

اهداف تحقیق

بعد از آن اهداف تحقیق از نظر بنیادی و کاربردی به صورت مختصر بیان شود در واقع در مقدمه بر اساس یک منطق باید سعی کنیم به خواننده نشان دهیم که چرا این تحقیق مهم هست و چرا باید این تحقیق انجام شود.

پیشینه های تحقیق

و بعد از آن باید پیشینه های تحقیق یا سوابق تحقیق در ادامه به صورت منطقی بعد از اهمیت و ضرورت قرار گیرد.

قسمت بعدی که مبانی نظری هست باید اشاره‌ای به تعاریف و اصطلاحات و یا کلید واژه ها پرداخته و نظریات مهم را درباره متغیر های موضوع روابط اهمیت آن ها و نتایج گرفته شده توسط محققین و دانشمندان ارائه گردد.

روش کار یا متدولوژی تحقیق

بخش بعدی روش کار یا متدولوژی تحقیق است در متدولوژی  مقاله تحقیق نویسنده باید به روش تحقیق ابزار تحقیق نوع تحقیق و ابزار و نحوه انتخاب جامعه آماری و یا موضوع تحقیق بپردازد .

در این مرحله باید محقق ابزار گردآوری خود را به صورت شفاف بیان کند مثلاً اگر ابزار تغییر پرسشنامه هست باید پرسشنامه ها رو به صورت کامل تشریح کرده و اشاره‌ای به سوابق این پرسشنامه بپردازد.

از طرفی باید انتخاب جامعه آماری  و همچنین نمونه آماری را بیان کند ولی از همه مهمتر در روش تحقیق ابزاری هست که با آن کار تحلیل انجام می گردد. که این ابزار می تواند یک نرم افزار یا یک شیوه باشد که معمولاً نرم افزارهایی مانند spss spls   amos   lisrel   یا ایویوز  است.

[1] World Health Organization

ادامه دارد…

دکتر شعبان زاده

65 مطلب منتشر شده

با اشتیاق در دنیای آمار قدم نهادم؛ داده های چیزهای زیادی به ما می گویند به ضعم من آمار و پژوهش همواره پلی برای عبور از دره های ناشناخته و در هر تحقیق یک قدم در راه حل مساِل پیچیده است.

درباره این مطلب نظر دهید !