روش فراترکیب:
روش فراترکیب نشان دهنده درک عمیق محقق در حوزه تحقیق است. یعنی به جای ارائه خلاصه ای جامع از یافته ها، ترکیبی تفسیری از یافته ها ارائه میکند، علاوه بر این بر خلاف فراتحلیل فراترکیب کیفی بوده و به عنوان یک روش مرور سیستماتیک برای تجمیع و ادغام نتایج مطالعات مختلف مرتبط به یک زمینه خاص است.
معرفی روش فرا ترکیب :
این روش یکی از روشهای مهندسی کیفی و چارچوببندی مجدد است و بر ادغام نتایج کیفی، یافتههای پژوهش و تحقیقات موجود تمرکز دارد و در نتیجه، نمونه مورد نظر برای فراترکیب از مطالعات کیفی و بر اساس ارتباط آنها با سوال تحقیق انتخاب میشود.
یکی از روش هایی که در سال های اخیر برای بررسی ترکیب و آسیب شناسی مطالعات معرفی شده است، فرا مطالعه است که عمدتاً در زمینه های پرستاری و تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
فرامطالعه، تجزیه و تحلیل عمیق از کارهای پژوهشی انجام شده در یک حوزه خاص است.
در سال های گذشته بیشتر از فرا تحلیل نام برده شده است اما فرامطالعه با کلماتی مانند فراتحلیل ، فراترکیب، فرانظریه و فراروش متفاوت است. فرامطالعه شامل همه این روش ها می شود بینچ و دای معتقدند که فرامطالعه شامل چهار روش اصلی است که به شرح زیر تعریف می شود.
روش شناسی پژوهش:
روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها کیفی میباشد ( البته در وش های کمی که قبلا به آن پرداخته شد و شما میتوانید برای مطالعه نرم افزار های روش کمی مثل spss و spls , … مطالعه کنید) که با روش تحقیق کتابخانهای از نوع تحقیق ثانویه و فراترکیبی و براساس مطالعه منابع اطلاعاتی در زمینه عوامل موثر بر تبلیغات دیجیتال صورت گرفته است.
از آنجایی که بیشتر مقالات در حوزه مذکور، مطالعات کیفی هستند، لذا در قسمت شناسایی عوامل مؤثر بر تبلیغات دیجیتال از روش فراترکیب Meta Synthesis به عنوان روشی مناسب برای به دست آوردن ترکیبی جامع از این موضوع براساس ترجمه مطالعات کیفی محدود مورد استفاده قرار گرفته است؛
در گام بعدی از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) Analytical Hierarchy Process جهت رتبهبندی عوامل شناسایی شده مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد روش های مذکور و رویکردهای جدید در ترکیب پژوهش ها پرداخته میشود
روش فراترکیب:
یکی از روش هایی که در سال های اخیر برای بررسی ترکیب و آسیب شناسی مطالعات معرفی شده است، فرا مطالعه است که عمدتاً در زمینه های پرستاری و تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
فرامطالعه، تجزیه و تحلیل عمیق از کارهای پژوهشی انجام شده در یک حوزه خاص است. در سالهای گذشته بیشتر از فرا تحلیل نام برده شده است اما فرامطالعه با کلماتی مانند فراتحلیل، فراترکیب، فرانظریه و فراروش متفاوت است.
فرامطالعه شامل همه این روشها میشود بینچ و دای معتقدند که فرامطالعه شامل چهار روش اصلی است که به شرح زیر تعریف میشوند
مطابق با مثالهای بالا، رویکرد فراترکیب مورد بررسی در مطالعه حاضر زیرمجموعهای از رویکرد فراجستجوی است که توسط پترسون و همکاران در نظر گرفته شده است. این روش نوعی تحقیق کیفی است که به بررسی اطلاعات و نتایج استخراج شده از سایر مطالعات کیفی با موضوعات مرتبط و مشابه می پردازد.
Meta-assembly با ترکیب مطالعات متفاوت برای کشف مضامین و استعاره های جدید و اساسی، رویکردی سیستماتیک را در اختیار محققان قرار می دهد و در نتیجه دانش موجود را بهبود می بخشد و چشم اندازی جامع و گسترده ارائه می دهد. نمونه مورد نظر برای فراتحلیل شامل مطالعات کیفی بود که بر اساس رابطه آنها با سوالات تحقیق انتخاب شدند.
فرابازبینی مروری جامع بر ادبیات کیفی نیست، بلکه تحلیلی از نتایج این مطالعات و به عبارت دیگر، فراتحلیل، سنتز و تفسیر است. دادههای اصلی مطالعات منتخب هستند. فراترکیب بر مطالعات کیفی تمرکز دارد که لزوماً شامل مبانی نظری گستردهای نیستند و به جای ارائه خلاصه ای جامع از یافته ها، یک ترکیب تفسیری از یافته ها ایجاد میکند.
فراترکیب مستلزم آن است که محقق یک بررسی دقیق و عمیق انجام دهد و نتایج مطالعات کیفی مرتبط را با هم ترکیب کند. پژوهش محققین با بررسی یافته ها در مقالات اصلی، کلماتی را آشکار و ایجاد میکند که درک جامعتری از پدیده مورد مطالعه را نشان میدهد.فراترکیب مانند نگرش نظاممند نتیجه ای را حاصل میکند که از مجموع بخش هایش بزرگتر است.
روش فراترکیب نشان دهنده درک عمیق محقق در حوزه تحقیق است.
یعنی به جای ارائه خلاصهای جامع از یافته ها، ترکیبی تفسیری از یافتهها ارائه میکند، علاوه بر این بر خلاف فراتحلیل فراترکیب کیفی بوده و به عنوان یک روش مرور سیستماتیک برای تجمیع و ادغام نتایج مطالعات مختلف مرتبط به یک زمینه خاص است.
این روش یکی از روشهای مهندسی کیفی و چارچوببندی مجدد است و بر ادغام نتایج کیفی، یافتههای پژوهش و تحقیقات موجود تمرکز دارد و در نتیجه، نمونه مورد نظر برای فراترکیب از مطالعات کیفی و بر اساس ارتباط آنها با سوال تحقیق انتخاب میشود.
همه مطالعات دارای بخشی با عنوان بررسی یافته ها و نتایج تحقیقات قبلی هستند، اما برخی از مطالعات به طور سیستماتیک یافتهها و نتایج تحقیقات قبلی را مرور میکنند.
این نوع تحقیقات ارزشی فراتر از کتابشناسی دارند، به همین دلیل است که در سالهای اخیر این تحقیقات رشد قابل توجهی داشته است و ترکیب تحقیقات مستقل با استفاده از روشهای سیستماتیک در حال افزایش است (وود، 2000).
به اعتقاد نایمی(1986) مطالعات موردی فقط میتوانند به همان سؤال پژوهشی پاسخ دهند، اما باید با ترکیب روندها، پیشرفتها و اصول استخراجشده از حجم وسیعی از تحقیقات، دیدی جامع ارائه دهند .
به گفته زایمر (2006)، تفاوت مهمی بین مرور ادبیات و متاآنالیز وجود دارد، تفاوت مهم این است که یک فراتحلیل جامع و منسجم تر از ادبیات موضوعی است؛ علاوه بر این، این رویکرد می تواند یک دیدگاه عمیق تر ایجاد کند. درک و دانش؛ متاسنتز یک مرور ادبیات و نه یک تحلیل ثانویه نیست، بلکه تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات قبلی است. به عبارت دیگر، متاسنتز تفسیری جامع از یافته های پژوهش اولیه است
مراحل انجام روش فراترکیب:
در این پژوهش، تجزیه و تحلیل اطلاعات در سه مرحله انجام شد که در مرحله اول فهرستی از مقالات مرتبط با این حوزه، حتی مقالاتی که مستقیماً به موضوع پرداخته نشده بودند، تهیه شد.
مرحله دوم چکیده مقاله و دسته بندی آنها را می گیرد و مرحله سوم عناصر کلیدی برای نگارش نهایی و تجزیه و تحلیل چکیده ها را در بر می گیرد. در نهایت برای رتبه بندی ترکیبات نهایی از روش رتبه بندی AHP برای رتبه بندی نتایج استفاده می کنیم.
سؤال پژوهش:
برای تنظیم سؤالات تحقیق، باید شاخص های مختلفی مانند جامعه مورد مطالعه، از چه روشی، زمان و نحوه استفاده از آن ایجاد شود. سؤالات مناسب می توانند یک پدیده خاص، مقیاس و پیامدهای آن و عوامل مؤثر بر آن را مطالعه کنند.
اگر سوال تحقیق خیلی محدود و دقیق باشد، نتایج محدود شده و از تعمیم پذیری یافته ها کاسته می شود. اگر مشکل بیش از حد گسترده و بدون محدودیت تنظیم شود، ممکن است به دست آوردن نتایج عملی برای جامعه هدف مشکل باشد
– مؤلفه های اصلی اثرگذار
– رتبه بندی عوامل شناسایی
مرور ادبیات تحقیق:
در این مرحله با استفاده از ملاکها و شاخص هایی اقدام به جستجوی نظامند مطالب و منتشر شده در مجلات علمی مختلف و معتبر و همچنین منابع عمومی و سایتهای سازمانهای معتبر داخلی و خارجی با هدف تعیین اسناد معتبر و و مرتبط در بازه زمانی مناسب پرداخته شده است.
ملاکها و شاخص هایی که برای جستجو در پایگاه داده های داخلی استفاده شده است . نمونه از این مرحله به شرح زیر می باشد:
همچنین برای جستجوی متون در پایگاه دادههای خارجی مطابق با جدول زیر مرور ادبیات تحقیق صورت گرفته است:
جستجو و انتخاب متون مناسب:
در این مرحله، محققان در هر مرحله مروری، برخی از مقالات را که در طول فراتحلیل بررسی نشده بودند، حذف کردند. در قسمت قبل پژوهشهایی که در راستای تحقیق ما هستند انتخاب میکنیم؛ در صورتی که در این مرحله پژوهشهایی که در راستای تحقیق ما نمیباشند آنها را حذف میکنیم.
چارت روند نمای زیر چگونگی و نحوه نمونه گیری از جامعه را نشان میدهد این نموارد مشخص میکند بر چه اساسی تعدادی از پژوهشها انتخاب شدهاند و برچه اساسی یکسری پژوهش ها را مناسب ندانسته ایم.
استخراج اطلاعات متون:
در همه مراحل روش فراترکیب، پژوهشگر بطور پیوسته مقالات منتخب و نهایی شده را به منظور دستیابی به یافتههای محتوایی آنها دسته بندی می شوند. در روش فرا ترکیب استخراج اطلاعات همان جمعآوری دادههای پژوهشهای قبلی میباشد؛
برای استخراج اطلاعات در روش فراترکیب از ابزارهایی استفاده میکنیم که یکی از این ابزارها تهیه چک لیست میباشد.
در تحقیق حاضر اطلاعات مقالات در قالب چک لیستی که شامل مرجع مربوط به هر مقاله( شامل نام و نام خانوادگی نویسنده مقاله و سالی که مقاله در آن سال منتشر شده است) و سپس یافته های هر مقاله در قسمت بعدی این چک لیست درج میشود، پس از گردآوری و بررسی یافتههای هر مقاله، آنها بصورت واحدهای معنایی و کدهای مشخص دستهبندی خواهند شد.
تجزیه و تحلیل و ترکیب یافته های کیفی:
تحلیل داده ها یکی از اصلیترین مراحل انجام مطالعه موردی است، زیرا پژوهشگر با استفاده از مجموعه ای از تفاسیردادهها را ارزیابی میکند تا همه روابطی را که ممکن است در ارتباط با سؤالهای پژوهش وجود دارد بیابد. تمام تلاش در این مرحله رسیدن به مظامین محوری جهت تحلیل و ارائه خروجی تحقیق است.
در این تحقیق،برای مرحله تجزیه و تحلیل از روش نظریه پردازی داده- بنیاد( که با نامهای نظریه خواسته از دادهها، نظریه زمینهای و نظریه بنیادی نیز شناخته میشود) که یک راهبرد پژوهشی عام، استقرایی و تفسیری است که در سال 1967 توسط Glaser & strauss بوجود آمده است(دانایی فر و امامی، 1386).
نظریه داده بنیاد
نظریه داده بنیاد یکی از راهبردهای پژوهش محسوب میشود که از طریق آن نظریه بر مبنای مفاهیم اصلی حاصل از دادهها شکل میگیرد. یعنی روندشکل گیری نظریه در این راهبرد حرکت از جزء به کل است(داناییفر و دیگران، 1386).
در اغلب پژوهش ها از رویکرد کوربین و استروس به تجزیه و تحلیل یافته ها پرداخته می شود .
رویکرد حاضر یک فرآیند سه مرحله ای است که شامل مراحل زیر می باشد:
- کدگذاری باز Open Coding
- کدگذاری محوری Axial Coding
- کدگذاری گزینشی یا انتخابی Selective Coding
- کدگذاری باز: کدگذاری باز در دو مرحله کدگذاری اولیه و کدگذاری ثانویه صورت میگیرد
کدگذاری اولیه میتواند با کدگذاری سطر به سطر، عبارت به عبارت یا پاراگراف به پاراگراف دادهها انجام شود که به هر کدام از آنها یک مفهوم یا کد الصاق میشود
کد گذاری ثانویه: در کدگذاری ثانویه با مقایسه مفاهیم، موارد مشابه و مشترک در قالب مفاهیم کلیتر و زیرمقولههایی واحد قرار میگیرند. در این مرحله انبوهی از کدهای اولیه به کدهای ثانویه و تعداد مشخص و محدودی از زیرمقوله های عمده کاهش مییابد.
- کدگذاری محوری: بعد از استخراج کدهای باز، در مرحله کدگذاری محوری مقولههای اولیه حول محور مقولههای اصلی دستهبندی میشوند و به هم پیوند داده میشوند.
کدگذاری محوری فرآیند مرتبط کردن مقوله های فرعی به مقوله های اصلی تر است. این عمل شامل فرآنید تفکر قیاسی و اسقرایی است که طی چند مرحله از طریق مقایسه مفاهیم و زیرمقوله ها انجام میشود.
- کدگذاری گزینشی یا انتخابی: کدگذاری انتخابی فرآیند انتخاب دستهبندی اصلی، مرتب کردن آنها با دیگر دستهبندیها، تأیید اعتبار این روابط و تکمیل دسته بندیهایی که نیاز به اصلاح و توسعه بیشتری دارند اطلاق میشود (کوربین و استرواس، 1990).
- کد گذاری انتخابی براساس خروجی کدگذاری باز و محوری، مرحله اصلی نظریه پردازی است بدین ترتیب مقوله محوری با دیگر مقوله های مرتبط و در چارچوب یک روایت ارائه و مقوله هایی که نیاز به اصلاح و توسعه بیشتری دارند را اصلاح میکند.
در این مرحله، از بین مقوله های استخراج شده در مرحله کدگذاری باز و کدگذاری محوری، یک مقوله به عنوان مقوله مرکزی یا پدیده مرکزی انتخاب و سایر مقوله ها در ارتباط با آن قرار میگیرند. مقوله های دیگر عبارتند از:
- شرایط علّی
- راهبردها
- شرایط زمینه ای
- شرایط مداخله گر
- پیامدها
نمونه از مدل گراندد
در مدل گراندد این تحقیق (مدل بالا)، در توضیح شش مقوله موجود میتوان توضیحات زیر ارائه نمود:
- شرایط علّی: شرایط علّی، عواملی هستند که بر مقولههای مرکزی تأثیر میگذارند و باعث ایجاد و شکلگیری پدیده محوری میشوند
- مقوله محوری: یک صورت ذهنی از پدیدهای که اساس فرآیند است.
- راهبردها: راهبردها کنشهایی هستند که در پاسخ به مقوله مرکزی صورت میگیرند.
- شرایط زمینه ای: شرایط خاصی که بر راهبردها اثر میگذارند. گاهی اوقات متغییرهای بسیار مرتبط را ذیل شرایط علّی و متغییرهایی با ارتباط کمتر را ذیل بستر طبقه بندی میکنند.
- شرایط مداخله گر: شرایط زمینهای عمومی که بر راهبردها تأثیر میگذارند. این شرایط را مجموعه ای از متغییرها ی میانجی و واسط تشکیل میدهند که مداخله سایر عوامل را تسهیل یا محدود میکند.
پیامدها: نتایج حاصل از اجرای راهبردها یا خروجی های حاصل از استخدام راهبردها هستند
کنترل کیفیت:
با هدف اندازه گیری و کنترل کیفیت نتایج در روش فراترکیب تحقیق حاضر، از شاخص کاپا استفاده شده است؛
این شاخص توسط کوهن (1960) ابداع شد و برای محاسبه سازگاری مورد انتظار استفاده می شود. شخص دیگری بدون اینکه بداند روند یکپارچه سازی و طبقه بندی اولیه مفاهیم چگونه خواهد بود، شروع به تخصیص کدهایی در قالب مفاهیم و اجزا کرد.
سپس نتایج حاصل از طبقه بندی مفاهیم قدیم و جدید با یکدیگر مقایسه شده و در نهایت با در نظر گرفتن تعداد مؤلفه ها و مفاهیم مشابه و غیر مشابه ایجاد شده، شاخص مذکور محاسبه می شود.
ارائه یافته ها:
در فراتحلیل، محقق بر اساس نتایج مطالعات مربوطه، پاسخ سؤالات تحقیق را به دست میآورد. این پاسخ حاصل تلفیق نتایج مطالعات مختلف است که بر اساس سلیقه و هدف محقق اقتباس و سازماندهی شده است.
نتایج تحقیق در قالب یک مدل جامع ارائه می شودکه در واقع پاسخی به سوال اول تحقیق حاضر می باشد
در حالی که برای سوال دوم تحقیق در قسمت بعد عوامل شناسایی شده در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی( AHP)برای رتبه بندی قرار می گیرند.