Deprecated: تابع wc_get_log_file_path از نگارش 8.6.0 که جایگزینی برای آن در دسترس نیست منسوخ شده است. in /home/faracal1/domains/iranprodoc.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031
نحوه انجام پارافریز یا کاهش همانندی پایان نامه و تشخیص سرقت ادبی - ایران پروداک | ایران پروداک
سایت در حال بارگذاری است ...
09158238830 iranprodoc@gmail.com تایم کاری : شنبه تا پنجشنبه تهران ، میدان هروی

نحوه انجام پارافریز یا کاهش همانندی پایان نامه و تشخیص سرقت ادبی

کاهش همانندی یا پارفریز پایان نامه چیست؟

کاهش همانندی تنها راه فرار از سرقت ادبی است. همانطور که از نام کلمه paraphrase پیداست به معنای ایجاد تغییراتی در قالب و ساختار پایان نامه برای به دست آوردن پایان نامه با محتوای ناب و با کیفیت است. تکرار خسته کننده است و اساساً هیچکس علاقه ای به بررسی مطالب تکراری ندارد.

نویسنده پایان نامه می خواهد مطالب تکراری در پایان نامه ارائه دهد که در این صورت کاملاً واضح است که پایان نامه مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و اصولاً این پایان نامه استنادات کمی خواهد داشت اما این خوش بینانه ترین است ، مجله منتشر شده است.

انتشار پایان نامه با محتوای تکراری در مجلات معتبر تقریبا غیرممکن است، تشابهات ادبی با پایان نامه ها دیگر قطعا رد می شود.

به گفته داوران، پایان نامه ای برای چاپ در مجلات معتبر در صورتی مناسب است که حاوی ایده های ناب و جدید باشد و موضوعات تکراری نداشته باشد و توسط نویسنده آن تحقیق و تدوین شده باشد، در غیر این صورت نیازی به چاپ پایان نامه تکراری نیست.

معتبر وجود ندارد، بهتر است ابتدا پایان نامه را از نظر تشابه یا سرقت علمی و درصد تشابه بررسی کنید تا در مرحله داوری مشکلی پیش نیاید و دانشجویان بتوانند با خیال راحت پایان نامه خود را بنویسند.

لازم به ذکر است که به این فرآیند حاشیه نویسی پایان نامه می گویند، کاهش شباهت پایان نامه برای دانشجو موضوع بسیار مهمی است و اگر در تشخیص یا تصحیح شباهت های ادبی اشتباه کنیم، پایان نامه قطعا رد می شود.

[aparat id=”EX8dT” width=”700″]

نحوه انجام پارافریز یا کاهش همانندی

وقتی یک نویسنده برای تکمیل اطلاعات پایان نامه خود رجوع به منابع موجود در آن حوزه میکند و میخواهد که از مطالب موجود در آنها برای تکمیل اطلاعات پایان نامه استفاده کند اصلا کار غیر اخلاقی نمیباشد و پایان نامه ها ثبت شده در اختیار همه قرار گرفته اند تا از آنها استفاده شود و به آنها استناد شود اما این استناد کردن باید در شرایط خاصی انجام بپذیرد:

نباید عین مطالب را کپی کنید و در پایان نامه خود بیاورید بلکه میتوانید پایان نامه را مطالعه کنید و خلاصه آنچه که برداشت کرده اید را از زبان خودتان بنویسید و بازنویسی کنید.

از نوشته های دیگران ایده بگیرید و سعی کنید که از ایده ها و طرز فکر نویسندگان دیگر استفاده کنید.اگر بدون استناد و یا بدون نقل قول و ویرایش مطالب پایان نامه را استفاده کنید در این صورت سرقت ادبی به حساب خواهد آمد و پایان نامه حتما ریجکت خواهد شد.

بنابر تمامی اطلاعاتی که در حوزه بازنویسی پایان نامه ها مطالعه فرمودید پارافریز یا بازنویسی کردن یک پایان نامه در واقع برطرف ساختن سرقت ادبی یا تشابهات ادبی پایان نامه به منظور پذیرش راحت و بدون دردسر در مجلات علمی و معتبر در کل دنیا میباشد.

از کجا بدانیم که پایان نامه نیاز به پارافریز دارد؟

اما سوالی که برای بسیاری از نویسندگان مطرح می‌شود این است که آیا پایان‌نامه‌ای که خودشان نوشته‌اند و به محتوای آن کاملاً اطمینان دارند، هنوز به دلیل سرقت ادبی نیاز به تصحیح دارد؟

پاسخ به این سوال بر اساس تجربیات قبلی نویسنده پایان نامه است که قبل از ارائه پایان نامه نتوانسته است تا حد امکان ثابت کند که پس از رد شدن متوجه شباهت ادبی شده و میزان تشابه ادبی را نمی داند.

تشابه مطالب پایان نامه را بیابید و تصحیح کنید زیرا اگر پس از ارسال پایان نامه متوجه این شباهت های ادبی شدید و پایان نامه به همین دلیل رد شد، نمی توانید ثابت کنید که سرقت ادبی به طور ناخواسته و کاملا تصادفی رخ داده است.

اینکه جمله کوتاه در متن پایان نامه دارای شباهت های ادبی با پایان نامه های دیگر است باعث رد پایان نامه می شود و در نتیجه هم اعتبار پایان نامه لطمه می زند و هم اعتبار نویسنده زیر سوال می رود،

بنابراین بهتر است پایان نامه به همان اندازه حاشیه نویسی شود. تا حد ممکن. شما می توانید انجام دهید.

نکته: نکته مهم در استناد به پایان نامه یا سرقت ادبی بدون ذکر نام نویسنده این است:

نویسنده نمی تواند به پایان نامه هایی که نوشته و در مجلات معتبر منتشر کرده است بدون ذکر نام نویسنده و نام اثر استناد کند. اگر دانشجو در پایان نامه قبلی خود بدون ذکر منبع از مطالب مشابه استفاده کند، پایان نامه قطعا رد می شود.

چگونه میتوان سرقت ادبی را تشخیص داد

کاملاً بدیهی است که یک نویسنده با وجود داشتن سابقه و تجربه طولانی، نمی تواند همه پایان نامه ها را بخواند و بنابراین نمی تواند سرقت ادبی را در متن پایان نامه تشخیص دهد،

بنابراین به ابزارهای دیگری نیاز دارد. خوشبختانه امروزه وب ‌سایت‌ها و نرم ‌افزارهای زیادی برای اطلاع از سرقت علمی پایان‌نامه‌ها وجود دارد و البته این نرم ‌افزارها محدودیت‌هایی در دسترسی به پایگاه داده مجلات معتبر دارند، اما عموماً نسبت به سایر روش‌ها قابل اعتمادتر هستند. مثلا سایت ایران داک یا  پژوهشیار

شباهت به پایان نامه های موجود با مراجعه به این سایت ها و نرم افزارها و ورود به بخشی از پایان نامه.

توجه: از آنجایی که دسترسی به بانک اطلاعاتی برخی مجلات پولی است و هیچکس نمی تواند پایان نامه ها را به صورت رایگان مشاهده کند، استفاده از نرم افزارها و سایت هایی که به صورت رایگان ارائه می شوند توصیه نمی شود، زیرا این دسترسی های نرم افزاری نیازی به پرداخت هزینه ای برای پایگاه داده ندارند.

بهتر است از مجلات و نرم افزارهای معتبر و سایت هایی که با پرداخت هزینه خدمات ارائه می دهند، استفاده کنید.

برای کاهش سرقت ادبی و کاهش همانندی  هم اکنون تماس بگیرید. 09158238830

دکتر شعبان زاده

65 مطلب منتشر شده

با اشتیاق در دنیای آمار قدم نهادم؛ داده های چیزهای زیادی به ما می گویند به ضعم من آمار و پژوهش همواره پلی برای عبور از دره های ناشناخته و در هر تحقیق یک قدم در راه حل مساِل پیچیده است.

درباره این مطلب نظر دهید !