Deprecated: تابع wc_get_log_file_path از نگارش 8.6.0 که جایگزینی برای آن در دسترس نیست منسوخ شده است. in /home/faracal1/domains/iranprodoc.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031
نکات بسیار مهم و آسان در نوشتن فصل نتیجه گیری پایان نامه - ایران پروداک | ایران پروداک
سایت در حال بارگذاری است ...
09158238830 iranprodoc@gmail.com تایم کاری : شنبه تا پنجشنبه تهران ، میدان هروی

نکات بسیار مهم و آسان در نوشتن فصل نتیجه گیری پایان نامه

چگونه فصل نتیجه گیری پایان نامه را بنویسیم

فصل نتیجه گیری پایان نامه یا رساله را نشان می دهد. به طور کلی خلاصه ای از نتایج و یافته های اصلی تحقیق را ارائه می دهد و پاسخ به سؤالات و فرضیه های تحقیق در فصل اول پایان نامه را مجدداً بیان می کند. ماهیت نتیجه گیری بر اساس نوع و ماهیت تحقیق، موضوع تحقیق، طرح و سبک مقاله پژوهشی تعیین می شود.

با این وجود، بیشتر این نتیجه‌گیری‌ها برای مرور درس‌های کلی آموخته ‌شده در طول پایان‌نامه، اذعان به نقاط ضعف و توصیه‌هایی برای مطالعات آینده است. برای اینکه خواننده با برداشت مثبت و درک روشنی از ایده های اصلی مورد بررسی توسط محقق، نتیجه گیری کوتاه و جذاب باشد. این مقاله اطلاعاتی در مورد چگونگی نوشتن نتیجه پایان نامه موثر ارائه می دهد.

اهمیت فصل نتیجه گیری در پایان نامه

صرف نظر از رشته، همیشه یک هدف مشترک در فصل نتیجه گیری هنگام پایان پایان نامه وجود دارد. اساساً این فصل باید به موارد زیر دست یابد:

خواننده را راهنمایی کنید تا یک دید کلی از اهداف، ایده ها و یافته های اصلی یک تحقیق داشته باشد، حتی بدون خواندن کل پایان نامه.

به سوالات تحقیق که در طول تجزیه و تحلیل داده ها ایجاد شده اند، پاسخ می دهد.

یک نتیجه گیری مؤثر، برتری در مهارت های نوشتاری، توانایی تفکر انتقادی و تفسیر منطقی نتایج را به تصویر می کشد.

این به عنوان خلاصه اجرایی تحقیق عمل می کند که به خوانندگان مروری مختصر و جامع از پایان نامه می دهد.

بازتابی در مورد تحقیق ارائه می دهد و توصیه هایی را برای مطالعات مرتبط بیشتر در مورد موضوع ارائه می دهد.

انوع نتیجه گیری

در زیر انواع نتیجه گیری وجود دارد که می توان بسته به موضوع تحقیق و سبک مقاله انتخاب کرد.

  1. جمع بندی نتیجه گیری

این نوع نتیجه گیری رایج ترین مورد استفاده است و هدف آن خلاصه کردن واضح ایده های کلی موضوع بحث شده در پایان نامه است. مقالات متقاعدکننده، مقاله‌های پژوهشی مسئله‌دار و راه‌حل‌محور، پایان‌نامه‌های علمی و تاریخی انواع رایج مقالات پژوهشی هستند که نیاز به جمع‌بندی نتیجه‌گیری دارند.

  1. برون سازی نتیجه گیری

نتیجه‌گیری‌های بیرونی خوانندگان را برمی‌انگیزد تا به روش‌های منحصربه‌فرد و مبتکرانه درباره پیامدهای موضوع تحقیق فکر کنند. با ارائه ایده های جدیدی که موضوع اصلی تحقیق را مشخص می کند. این ایده ها ممکن است در زمان ارائه تحقیق و پایان نامه مورد توجه قرار نگرفته باشند.

  1. نتیجه گیری تحریریه

این نوع نتیجه‌گیری عمدتاً در هنگام برخورد با پایان‌نامه‌هایی که نظرات، رویکردهای انسان‌گرایانه یا مطالب بحث‌برانگیز را ارائه می‌کنند، اعمال می‌شود. این شامل پیوند دادن افکار محقق به تحقیق، نتایج یا موضوع کلی تحقیق است.

صرف نظر از نوع نتیجه‌گیری که فرد می‌نویسد، طول آن معمولاً باید بین پنج تا هفت درصد از تعداد کل کلمات پایان‌نامه باشد. این فصل باید کوتاه تر و کلی تر باشد و عبارات جامعی را برجسته کند که مهم ترین برداشت ها و بینش های تحقیق را خلاصه می کند. هیچ اطلاعات، تحلیل یا نظر جدیدی نباید در مرحله پایان نامه معرفی شود.

مراحلی که هنگام نوشتن نتیجه پایان نامه باید رعایت شود

فرآیند نوشتن نتیجه گیری برای پایان نامه را می توان با دنبال کردن مراحل زیر ساده کرد.

  1. مسئله یا موضوع تحقیق را دوباره بیان کنید

تکلیف مقدماتی بخش پایانی پایان نامه به خواننده خلاصه ای از مسئله یا موضوع مورد تحقیق را می دهد. با این حال، همیشه باید از تکرار یا کپی پیست از عبارات بیان شده در فصل مقدمه اجتناب کرد.

در عوض، آنها باید یک استراتژی ایده‌آل برای بازنویسی مشکل از جزئیاتی که قبلاً در فصل‌های دیگر مورد بحث قرار گرفته‌اند، بدون اینکه اضافی به نظر برسد، ارائه دهند.

  1. خلاصه ای از مقاله پژوهشی را ارائه دهید

پس از بیان مجدد مسئله یا موضوع تحقیق، گام بعدی باید شامل خلاصه کردن چگونگی مشارکت سایر فصول مقاله در پرداختن به آن و نتایج حاصل از فرآیند باشد. آنچه را که در این سطح خلاصه کنیم، با توجه به ماهیت تحقیق انجام شده تعیین می شود.

اگر مقاله پژوهشی ماهیت استدلالی داشت، از محقق خواسته می‌شود که پایان‌نامه و استدلال‌های خود را که در فصل مقدمه بیان شد، مجدداً بیان کند و نشان دهد که چگونه آن‌ها در طول مقاله ایجاد شده‌اند. دلایل اصلی و نقش کلی آنها در اثبات یا رد پایان نامه باید به اختصار بیان شود.

با این حال، اگر مقاله پژوهشی ماهیت تجربی داشت، باید بدون پرداختن به جزئیات، یک مرور کلی از یافته ها ارائه داد. زیرا چنین جزئیاتی قبلاً در فصل نتایج و بحث ارائه شده است، بنابراین گنجاندن آنها در نتیجه گیری به معنای تکرار غیر ضروری است.

  1. به سوال تحقیق پاسخ دهید

این مرحله آخرین فرصت را به فرد می دهد تا نشان دهد که پایان نامه به اهداف مورد نظر دست یافته است. پاسخ های ارائه شده برای سوال تحقیق باید واضح و مختصر باشد. یافتن راهی برای بیان آنها بدون تکرار دقیقاً همانطور که در فصل بحث بیان شد، مهم است.

یک استراتژی عالی برای کمک به جلوگیری از تکرار در اینجا، ترکیب کردن پاسخ‌ها در یک پیام نهایی و کلی «به خانه» است که خوانندگان به راحتی آن را به خاطر خواهند آورد.

  1. خلاصه و بازتاب تحقیق

این شامل یادآوری دلایل رویکرد پژوهشی اتخاذ شده به خوانندگان و تطبیق نتایج به دست آمده با انتظارات فرد از تحقیق است. به هر طریقی باید از تکرار پرهیز کرد.

این امر از طریق انعکاس مناسب بودن روش اتخاذ شده در پاسخ به سؤالات پژوهشی مطرح شده، یا درونی کردن هرگونه برداشت پیش بینی نشده یا سؤالات جدید ناشی از فرآیند قابل دستیابی است. خوشبین بودن نسبت به تحقیقات خود تأثیر مثبتی بر خوانندگان می گذارد، اما این بدان معنا نیست که نباید محدودیت ها را پذیرفت.

  1. مشارکت های پژوهشی و توصیه هایی برای مطالعات آینده

با توجه به پیامدهای یافته های تحقیق بر موقعیت های واقعی زندگی و نظریه، بخش نتیجه گیری فرصتی برای پیش بینی و تشریح توصیه های احتمالی برای محققان آینده می دهد. این توصیه‌ها باید به‌عنوان پیشنهاد ارائه شوند تا الزامات، زیرا هدف پژوهش‌های دانشگاهی اطلاع‌رسانی، توضیح یا کاوش است و نه ارائه دستورالعمل.

علاوه بر این، توصیه به تحقیقات بیشتر نباید به معنای ناقص بودن یا تضعیف آن تحقیق باشد، اما تصور این است که مطالعات بیشتر انجام شده در آینده ممکن است این تحقیق خاص را تأیید، توسعه یا اضافه کند، اما الزامی برای کامل کردن آن نیست.

خواننده باید با تأثیر مثبت قوی از سهم دانش پایان نامه در آن زمینه خاص باقی بماند. این را می توان با ارائه توضیح روشنی از نقش تحقیق در حل مسئله بیان شده در مقدمه، نشان دادن نحوه رسیدگی به شکاف های موجود در بررسی ادبیات یا بحث در مورد چگونگی ارتباط یافته ها با نظریه ها و فرضیه های موجود به دست آورد. در این سطح، محقق باید همواره تلاش کند تا تکرار آنچه قبلاً در فصل بحث به آن پرداخته شده است را حذف کند.

  1. نگارش پایان نامه را نهایی کنید

پس از بیان ایده های اصلی، وضعیت عملی یا نظری تحقیق، گام نهایی باید تکمیل پایان نامه باشد. از آنجایی که مفهوم تحقیق هنوز در ذهن محقق تازه است، این بهترین زمان برای نوشتن چکیده، تنظیم فهرست منابع در قالب صحیح، ایجاد صفحه عنوان و فهرست مطالب است.

فرآیند نوشتن نتیجه‌گیری بدون ویرایش و تصحیح کامل تلقی نمی‌شود. ممکن است شخص تصمیم بگیرد که این کار را خودش انجام دهد یا با کارشناسان نتیجه‌گیری مشورت کند که می‌توانند فصل را ویرایش کنند و مطمئن شوند که واضح و عاری از انواع خطاها است.

نکات کلی برای موثرتر کردن فصل نتیجه گیری

علاوه بر درک مراحل نحوه نگارش فصل نتیجه گیری پایان نامه، در نظر گرفتن نکات زیر به سهولت کار و موثرتر شدن فصل کمک می کند. این نکات عبارتند از:

واضح و مختصر بودن در هنگام نوشتن خلاصه برای نکات اصلی و حقایق ارائه شده در تحقیق.

عدم استفاده از عبارات اساسی که معمولاً برای شروع فصل نتیجه‌گیری استفاده می‌شوند، زیرا ممکن است برای خواننده زائد به نظر برسند.

هنگام نوشتن نتیجه‌گیری، یک قالب ساده از خلاصه‌نویسی را حفظ کنید.

تنها مهم ترین ایده ها و استدلال ها در مقاله تحقیق باید در نتیجه پایان نامه وجود داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که نتیجه گیری تکرار فصل بحث نیست.

محقق باید اصل تأمل را بپذیرد تا نشان دهد که می خواهد چه پیامی را به خوانندگان منتقل کند، اگر آنها (خوانندگان) فقط فرصت خواندن نتیجه را داشته باشند.

از همه مهمتر اینکه  تبیین  مطالب و رفع  همانندی یا  کاهش  همانندی را  انجام دهید و در فصل  5  از  مطالب  کپی استفاده نکنید  .

ویژگی های یک نتیجه گیری پایان نامه موثر

پس از کار سخت نوشتن نتیجه‌گیری برای پایان‌نامه، می‌توان از ویژگی‌های زیر برای قضاوت در مورد اینکه آیا فصل نتیجه‌گیری آن‌ها مؤثر، جذاب است و می‌تواند تأثیری ماندگار در ذهن خوانندگان بگذارد، استفاده کرد.

یک نتیجه گیری عالی، بیانیه پایان نامه را بدون تکرار همان کلماتی که در مقدمه به کار رفته است، دوباره بیان می کند.

جملات موضوعی را از پاراگراف های پیشرو بازنویسی می کند و از تکرار آن اطمینان حاصل می کند.

یک نتیجه گیری خوب فرصتی برای پیش بینی یا پیشنهاد راه حل در صورت لزوم می دهد.

از اصطلاحات انتقالی مناسب استفاده می کند که خواننده را از پایان ایده ها آگاه می کند.

یک نتیجه گیری پایان نامه موثر باید استدلال هایی را ترکیب کند که نشان دهنده همگرایی آنها در پرداختن به سؤال تحقیق و دستیابی به اهداف کلی آن باشد، بدون اینکه صرفاً یافته ها را خلاصه یا دوباره بیان کند.

اشتباهاتی که باید در هنگام نوشتن فصل نتیجه گیری برای پایان نامه اجتناب کنید

  1. جملات تکراری

اگر فصول روش شناسی و بحث به درستی و به اندازه کافی نوشته شده بود، خوانندگان باید از قبل از یافته ها آگاه باشند. تکرار همین موضوع در نتیجه گیری فقط باعث خستگی می شود. درعوض، تنها باید یک جمع‌بندی مجدد از یافته‌ها انجام داد، نه بیان مجدد طولانی‌مدت غیرضروری.

  1. معرفی ایده ها یا موضوعات فرعی جدید در نتیجه گیری

نتیجه باید فقط مروری بر آنچه قبلاً در سرتاسر پایان نامه بحث شده است و نه معرفی مطالب جدید را نشان دهد. این به دنبال تحقق اهداف تحقیقاتی خاص است و نقشی را که تحقیق در پر کردن شکاف شناسایی شده در ادبیات مربوط به آن موضوع ایفا می کند، نشان می دهد. یک نتیجه گیری مؤثر باید یافته ها و نتایج تجربی را به وضوح به اهداف و شکاف های از پیش بحث شده مرتبط کند.

  1. اغراق و تعمیم بیش از حد

یکی از راه های جذب نمرات ضعیف یا عدم دستیابی به اهداف پایان نامه این است که وانمود کنیم که پایان نامه بیش از آنچه در یافته های آن نشان داده می شود انجام می دهد.

نتایج تحقیق باید دقیقاً همانطور که هست بدون هیچ گونه اغراق عمدی یا غیرعمدی ارائه شود. باید بر روی مشارکت‌های خاص تمرکز کرد و آنچه را که مقاله به آن دست نیافته بود تصدیق کرد زیرا هیچ پایان‌نامه‌ای کامل نیست.

  1. نتیجه گیری خیلی طولانی یا کوتاه

طول نتیجه گیری نیز بسته به دوره فرد مهم است. یک نتیجه گیری بسیار طولانی ممکن است خسته کننده باشد و مخاطب آن را اتلاف وقت بداند. از سوی دیگر، یک نتیجه گیری بسیار کوتاه ممکن است فقط بر روی حقایق بچرخد و ایده ها یا استدلال های اصلی را کنار بگذارد و هیچ نتیجه منطقی را نشان دهد. فصل پنجم پایان نامه بسته به زمینه تحقیق باید بین پنج تا هفت درصد باشد.

  1. ارائه یک نتیجه مشکوک یا غیر قابل قبول

نتیجه‌گیری‌های غیرقابل قبول زمانی اتفاق می‌افتند که محققان نتیجه‌گیری‌های بیهوده‌ای را ارائه می‌کنند که فقط ذهن خواننده را گیج می‌کند، و ادعاهایی را که با شواهدی از یافته‌های تحقیقاتی آنها پشتیبانی نمی‌شود.

اگر ارتباطی بین آنچه آنها ادعا می کنند و حقایق حاصل از تحقیق وجود داشته باشد، بسیار ناچیز است. بهتر است به این نکته پایبند باشیم و در نتیجه گیری فروتنی نشان دهیم تا اینکه وقت زیادی را با ادعاهای بی اساس تلف کنیم.

  1. ارسال اثری که حاوی سرقت ادبی باشد

سرقت ادبی یک تخلف جدی در مورد نوشته های دانشگاهی است که شهرت محقق و کار تحقیقاتی آنها را بدون توجه به اینکه عمدی یا غیرعمدی انجام شده باشد، تهدید می کند. قبل از ارسال به استاد راهنما یا کمیته، باید مطمئن شوید که پایان نامه آنها فاقد سرقت ادبی است.

بسیار مهم است که به طور دقیق به دستورالعمل های مشخص شده برای نقل قول ها و یک فرآیند سازماندهی شده از نوشتن بدون صرفاً مقابله و چسباندن اطلاعات از منابع دیگر پایبند باشید. پایان نامه بدون سرقت ادبی، تأثیر و اعتبار را در چشم خواننده یا استاد راهنما افزایش می دهد.

  1. نادیده گرفتن اهمیت ویرایش و تصحیح

این یک تمرین بسیار مهم است که یک فصل نتیجه گیری و تمام فصول دیگر یک پایان نامه را قبل از ارسال ویرایش کنید. اشتباه است اگر فرض کنیم که یک محقق و نویسنده بزرگ و کامل است که بررسی پیش نویس نهایی را برای اشتباهات املایی و دستوری نادیده بگیرد که به راحتی از طریق ویرایش و تصحیح قابل تشخیص و تصحیح است.

این انتخاب شخص است که این کار را خودش انجام دهد یا از نویسندگان حرفه ای نتیجه گیری پایان نامه که مهارت های ویرایش و تصحیح عالی دارند کمک بگیرد.

مشاوره با کارشناسان نتیجه‌گیری بهترین خدمات پایان‌نویسی پایان‌نامه را به محقق تضمین می‌کند که در آن نسخه نهایی عاری از هرگونه خطای املایی، تایپی، گرامری و انواع اشتباهات است. این کارشناسان همچنین از ساختار صحیح و ارجاع سند مطابق با موضوع اطمینان می‌دهند.

برای اینکه یک نتیجه‌گیری عالی و رضایت‌بخش باشد، باید مشارکت را توضیح دهد، خلاصه‌ای را نشان دهد و روی کل پایان‌نامه با در نظر گرفتن خواننده تمرکز کند.

باید کل تحقیق را به طور واضح و بدون تکرار، با بیان پاسخ ها و نشان دادن سهم کار به صورت غیرقابل انکار، جمع بندی کند. بسیاری از محققین انتخاب می کنند که فردی را استخدام کنند تا نتیجه پایان نامه یا کل سند پایان نامه را برای آنها بنویسد.

با این حال، دیگران ممکن است ترجیح دهند فصل نتیجه گیری پایان نامه را از نویسندگان حرفه ای نتیجه گیری پایان نامه خریداری کنند.

هر گزینه ای را که ممکن است انتخاب کنند، باید مطمئن شوند که بهترین سرویس پایان نامه نگارش پایان نامه را دریافت می کنند که بهترین نسخه نهایی فصل نتیجه گیری را ارائه می دهد که به اهداف اصلی آن می پردازد و به اندازه کافی برای خواننده آموزنده است.

در حالت ایده‌آل، یک نتیجه‌گیری مؤثر برای پایان‌نامه باید بتواند پیام کاملی را درباره کل پایان‌نامه منتقل کند، حتی اگر تنها بخشی باشد که خواننده فرصت خواندن آن را دارد.

دکتر شعبان زاده

65 مطلب منتشر شده

با اشتیاق در دنیای آمار قدم نهادم؛ داده های چیزهای زیادی به ما می گویند به ضعم من آمار و پژوهش همواره پلی برای عبور از دره های ناشناخته و در هر تحقیق یک قدم در راه حل مساِل پیچیده است.

درباره این مطلب نظر دهید !